Jag har ju nyplanterade rosor och en nyanlagd perennrabatt, och här är så torrt, så torrt. Enda regnet de senaste månaderna kom i måndags.
Vi har skaffat en vattenspridare och den står ju där och skvätter så fint, som ett sommarregn, ungefär. Hur många timmar ska den vara igång för att jorden ska bli fuktig tillräckligt djupt?
Andra ställen vattnar jag för hand med slang, men man har ju inte tålamod att stå där flera timmar, så då tar man lite mer fart och liksom dränker allt med pölar. Känns inte riktigt bra... Dessutom lutar den ena rabatten så att vattnet rinner bort från rosorna. Där funkar egentligen bara sakta stril. Men man har ju inte tid att vattna hur många timmar som helst. Och det finns ju bara en slang. Står vattenspridaren på timme ut och timme in måste man sedan hinna vattna resten.
Hur gör ni? Om ni har något nyplanterat, alltså?
mimi_gbg
30-05-2008, 12:32
Hej,
Är ny här men tänkte våga mig på ett svar. Jag planterade 4 klätterrosor (en från Blomsterlandet/ 3 från Flora Linnea) på min uteplats åt söder för ca en månad sedan och fick rådet från båda köpställena att inte småvattna dagligen då detta inte gav något utan ge rosorna en rejäl rotblöta så att jorden slammar runt rötterna, ca var 5:e dag/en gång i veckan.
Jag har såtillvida gett varje rosplanta mellan 10-15 liter vatten varje gång jag vattnat den.
Alla 4 rosor har tagit sig och ett par av dem även skjutit rejält långa skott.
Mvh, Mimi
Mme Alfred Carriere som skjutit de längsta skotten
10-15 liter? Då kan man ju ta vattenkannan så att man har koll. Tack!
Jag har också satt en Madame Alfred Carrière, men jag satte min i höstas

Den har knoppar men är klenare än de andra rosorna jag satte då (Albertine och New Dawn)
Däremot får jag även fortsätta småvattna eftersom perennplantorna måste få sitt. Hädanefter är jag mest sugen på att plantera på hösten, faktiskt. Så mycket enklare... De tre rosorna jag satte då har ett riktigt stort försprång, de måste ha etablerat sig ordentligt under vintern när man inte trodde att det hände något.
Ha en regnmätare intill 20 - 30 mm räcker för rosorna en vecka.
aha, det var ju också ett bra knep.
Det är väl inte farligt för rosorna att jag vattnar var, varannan dag? Jag måste, annars dör mina nysatta perenner.
Hi!
Använd en rotvattnare mycket bättre. Dessutom slipper du ogräset då
Krokodilen
07-06-2008, 20:43
Jag är ny på det här med rosor, ja trädgård överhuvudtaget. Så jag sträckläser trädgårdstidningar bland annat. Läste häromdagen i Allt om Trädgård att rosor ska ha två hinkar vatten ett par gånger i veckan. Så det får vår klätterros nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.