Krokodilen
30-05-2008, 15:19
Det skulle vara så vackert med ett träd med rött bladverk på framsidan av vårt hus. Men för att proportionerna ska fungera bör det inte bli mer än 5 meter högt. Trädet ska stå lite till höger om husknuten, precis utanför bilden och innanför ölandstoken.
[attachment=18950:Bild_008__2_.jpg]
Till vårt problem: Vi har sett massor med vackra röda träd. Och vi har läst i alla trädgårdsböcker. Men antingen växer dom för långsamt, som t ex japanska blodlönnen, eller också blir dom för höga.
Så hjälp oss med ett tips på ett träd med rött bladverk som inte blir högre än huset, dvs ca 5 meter, så blir vi jätteglada!
Inget tips om specifikt träd men kommentar.
Förutom att många (inte alla) träd med röda löv är väldigt tråkiga, eftersom man inte får någon säsongsvariation i färgen, så drabbas också många av dem av mjöldagg.
Krolliljan
30-05-2008, 16:20

Jag som skulle slå ett slag för blodplommon. Jag har satt ett i år.
Christer i Falköping
30-05-2008, 16:34
Äh, så jäkla farligt är det inte med mjöldaggen. Dessutom är det ju en smaksak om man vill ha variationen eller inte. Rödbladig fläder och röd- och flikbladig fläder är vackra tycker jag. Nu är det så att träd som är små växer sakta, inget att göra åt och vill du ha ett litet träd får du antingen köpa det fullvuxet, vilket är svinigt dyrt eller helt enkelt låta trädet ta den tid det tar och ha tålamod. Träd som blir stora växer däremot fort. Man kan inte få både och.
Christer.
Lilla Sibirien
30-05-2008, 18:40
Purpurapel, "Malus Royalty" 3-5 m hög, mörkt röda blad hela sommaren och röd-rosa blommor på våren, härdig till zon 5. Här i lilla Sibirien har blommen frysit i år, i övrigt har trädet alltid varit friskt här i zon 3-4.
CITAT (Krolliljan @ 30-05-2008, 17:20)

Jag som skulle slå ett slag för blodplommon. Jag har satt ett i år.

Fortsätt du att vara glad för ditt blodplommon.
Jag skulle föreslå blodplommon ändå!!
Ett otroligt fint träd, lagom stort. Min äldsta dotter har ett och jag är mycket avundsjuk. Se bara till så att du har möjlighet att stödvattna under lång tid. T ex i ett rör ned till botten i planteringsgropen. Just för att hjälpa den att stå emot mjöldagg.
Krokodilen
30-05-2008, 20:41
CITAT (embees @ 30-05-2008, 20:42)

.... T ex i ett rör ned till botten i planteringsgropen. Just för att hjälpa den att stå emot mjöldagg.
Vilken superfiffig idé! Det ska jag komma ihåg - vad vi nu än planterar för träd så är det ju en jättebra idé för att kunna ge ordentligt med vatten om det skulle bli torrt så här trädets första sommar.
Googlade efter bilder på blodplommon. Fann inte så många, och på några såg det inte alls ut som om bladen var röda. Får kolla blomböckerna också. Lagom högt men kanske lite för brett. (Huset står bara 6 m från vägen.)
Hej och jopdå, visst har blodplommon röda blad! Kolla med botaniska namnet ska du se
HÄR.Av purpuraplarna har Malus 'Royalty' lite mörkt glansiga röd-gröna blad medan Malus 'Profusion' har lite mattare men å andra sidan en häftigare röd blom som syns på långt håll.
eugenia
01-06-2008, 22:38
Perukbuske kan vara ett alternativ. "Grace" tycker jag är finare än den vanliga "Royal Purple". Grace har röda grenar och lysande höstfärg. Höjd ca 3-4 m
DragonLady
02-06-2008, 11:49
Mitt ena körsbär har röda blad.. kommer inte ihåg sorten på det bara

japanskt och ympat är det iaf.
eugenia
02-06-2008, 22:27
Rödbladig hassel finns ju också. Även i "skruvvariant" (ormhassel). En annan grej jag kom på i dag är Amerikanskt judasträd Cercis canadensis ‘Forest Pansy’, men det är kanske osäket om det klarar sig. Jag såg att du bor i zon tre. Och judasträdet är till zon ett-två. Det finns bilder på det här på Odla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.