Är det någon som har provat de nya friktionsfria handgräsklipparna?
Nej, men jag är ju bara förvånad att inte fler väljer handgräsklippare, men det är väl samma fenomen som när folk kör bil till träning och motionsspår!
Ingrid Zon3
30-05-2008, 18:58
CITAT (KURT @ 30-05-2008, 19:11)

Nej, men jag är ju bara förvånad att inte fler väljer handgräsklippare, men det är väl samma fenomen som när folk kör bil till träning och motionsspår!
Jag med! Orkar man inte klippa gräset med handjagare har man för stor gräsmatta, tycker jag.
Vet inte hur "friktionsfri" den är, men min gardena med inställbar klipphöjd funkar alldeles utmärkt. Klipper jag bara ofta nog kan jag skjuta den med ena handen och hålla tekoppen i andra. Och "ofta nog" är en eller möjligen 2 ggr per vecka så här års.
Christer i Falköping
30-05-2008, 19:31
Ja, jag har en. Fantastiskt bra om gräset inte blivit för högt eller är blött, då är den inte bra alls. När jag hade motorgräsklippare var jag alltid slutkörd efter klippningen, även om den drev hjulen själv. Finns ju så många ställen man måste in och klippa mellan och backar gör de inte de rackarna. Numera är jag inte trött alls, trots c:a 700kvm att klippa. Kan bara rekommendera den.
Christer.
Christer!
Vilken fabrikat har du?
Christer i Falköping
01-06-2008, 08:48
Gardena tor jag väl det är. Enda riktiga problemet med dem är att de måste specialslipas, till skillnad mot de gamla som liksom slipade sig när de gick mot skärbladet.
Christer.
Hi!
De kallas friktions fria pga av att knivarna inte vidrör varandra. Kan bli tungt om gräsmattan är väldigt grön och tät och/eller stor. Själv har jag den eldrivna varianten av fabrikatet Gardena. Fungerar utmärkt.
Jag har precis köpt en handgräsklippare,friktionsfritt?ingen aning det är en Stiga köpt på Granngården.Funkar hyfsat,blir det för tungt tar jag motorklipparen.Jag har bara klippt 2 ggr med den efter torkan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.