embees
Äntligen blommar min irisar efter flyttkarusellen jag har utsatt dem för de senaste 5½ åren.
Christer i Falköping
Kan ju inte säga annat än att de är otroligt vackra (och antagligen otroligt dyra?)
Christer.
Lilla Sibirien
Otroligt fina, kan inte med ord beskriva hur avundsjuk jag blir blomma.gif , vill också ha!!!!
embees
CITAT (Christer i Falköping @ 30-05-2008, 19:21) *
Kan ju inte säga annat än att de är otroligt vackra (och antagligen otroligt dyra?)
Christer.

Ja, det var de. Inköpta för ca 10 år sedan hos Lilla Fiskargatan i Lund. Fyra stycken för 1200:- + en femte på köpet.
Jag vågade inte berätta för någon då vad jag hade betalat för dem. (Jag skämdes... shy.gif )
Det var bara något som jag absolut VILLE HA.... giggle.gif
Knytt
Underbara!!
Christer i Falköping
He he he. Till att ha suttit i iristräsket läser jag biggrin.gif Har suttit i andra träsk så jag vet hur det är biggrin.gif Men skall man se det på längre sikt blir det ju inte så dyrt. Först har man dem i några år, så delar man dem ett antal gånger efter det. Plötsligt blir ju varje planta sedan dess inte så dyr egentligen. Plus att får de frö sår man ju dem och då blir ju varje enskild planta nästan gratis! Bra att kunna trixa med tal ibland laugh.gif
Christer.
DragonLady
CITAT (embees @ 02-06-2008, 11:06) *
Ja, det var de. Inköpta för ca 10 år sedan hos Lilla Fiskargatan i Lund. Fyra stycken för 1200:- + en femte på köpet.
Jag vågade inte berätta för någon då vad jag hade betalat för dem. (Jag skämdes... shy.gif )
Det var bara något som jag absolut VILLE HA.... giggle.gif

Jag förstår dig fullkomligt... otroligt vackra och det väcker MYCKET habegär.. wub.gif
embees
Och nu har den konjaksfärgade också slagit ut..... blomma.gif

CITAT (Christer i Falköping @ 02-06-2008, 11:45) *
He he he. Till att ha suttit i iristräsket läser jag biggrin.gif Har suttit i andra träsk så jag vet hur det är biggrin.gif Men skall man se det på längre sikt blir det ju inte så dyrt. Först har man dem i några år, så delar man dem ett antal gånger efter det. Plötsligt blir ju varje planta sedan dess inte så dyr egentligen. Plus att får de frö sår man ju dem och då blir ju varje enskild planta nästan gratis! Bra att kunna trixa med tal ibland laugh.gif
Christer.

Jomen så är det ju, dessa fem irisar har blivit fler än femton under dessa år. Det är ett sätt att försvara inköp av dyra plantor....hehehe.... angel_not.gif
Biggan_
Så fantastiskt fina irisar! wub.gif
Helen i Piteå Zon 5
wow.. sååå vackra irisar wub.gif
cato
Hej Majsan!
Verkligen tjusiga irisar du har.
I vilken typ av jord har du planterat dem i ?
Jag köpte ett par amerikanska irisar för två år sedan hos Bohus perenner.
Fick då rådet att sätta dem i den sämsta och magraste jorden jag hade.
Det gjorde jag, men tycker nu att de har minskat i storlek detta året.
embees
CITAT (cato @ 02-06-2008, 23:11) *
Hej Majsan!
Verkligen tjusiga irisar du har.
I vilken typ av jord har du planterat dem i ?
Jag köpte ett par amerikanska irisar för två år sedan hos Bohus perenner.
Fick då rådet att sätta dem i den sämsta och magraste jorden jag hade.
Det gjorde jag, men tycker nu att de har minskat i storlek detta året.

Vi har en mycket sandig och mager jord så jag har förbättrat den med barkmull och kompost. Men den är nog ganska mager ändå. Det som är det viktigt -tror jag- är att de får stå i gassande sol en stor del av dagen. Det gör mina sedan två år tillbaka. I år först ser de ut att må utmärkt.
Där de står blir det dessutom supertorrt väldigt fort och de tycker inte om att stå i våt jord.

Hoppas du får till det. De är verkligen värda att vänta på!
Nanashi
Vad otroligt vackra de är!!! Jag är kär wub.gif
embees
CITAT (Nanashi @ 03-06-2008, 16:03) *
Vad otroligt vackra de är!!! Jag är kär wub.gif

blush.gif tongue.gif
embees
Ytterligare en amerikansk iris som blommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon