Ingrid Zon3
30-05-2008, 18:36
[attachment=18957:hagtorn_close.jpg]
Nu blommar mitt ljuvliga hagtorn. Kan någon sortbestämma den på bara blommorna?
Ingrid Zon3
31-05-2008, 09:39
Jag vet alltså inte själv vad det är för en, och skulle gärna vilja veta.
//Ingrid
Jättesnygg! Vet inte vilken sort du har men den känns väldigt lik denna:

Crataegus laevigata Punicea
Ingrid Zon3
31-05-2008, 15:39
Mmm, vi tackar för komplimangen! Jag tog en detaljbild till, hoppas det är lite bättre skärpa:
[attachment=18992:Hagtorn_close2.JPG]
Vet inte hur petig man ska vara men jag tycker det är mer vitt längst in på kronbladen på min och dessutom grönare "knapp". Ska man ändå bedöma att det är samma?
mickes trg
05-06-2008, 23:30
Jag tycker nog att den ser ut som en Crataegus laevigata "Lettland" - Rödblommande rundhagtorn
Har ingen bild tyvärr men av vad jag kan komma ihåg från förra årets blommning så ser den ut så.
Mvh Micke
Så här ser C. 'Lettland' ut:
Ingrid Zon3
07-06-2008, 19:40
Fast om 'Lettland' är en ny sort så undrar jag det stämmer. Det här är ett "träd" på minst tre meter. Och de förra ägarna verkar ha gjort ett försök att ta bort det för det finns en stubbe som det här har vuxit ut som sidoskott från. "Nya" stammen är över ca 15 cm i diameter.
Sen fanns det inte fler bilder när jag sökte på 'Lettland' med google. Den som Betty la in se rätt mycket ljusare ut än min men det kan ju vara bildkvaliteten. Vi får höra när den börjat blomma uppe hos micke. Här har den blommat över för i år (oj vilken snabb försommar vi har!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.