Full version: Rödbladig fläder
Lilla Sibirien
Har köpt en sådan men vet ingenting om den, förutom att den skall klara zon 4. Är det någon som har en bild på hur den ser ut efter något år? Är den snabbväxande? Bred och vid? osv osv många frågor här.
Christer i Falköping
Här är länk till bilder i alla fall: http://images.google.com/images?q=Sambucus...sa=N&tab=wi
Christer.
Lilla Sibirien
Tack för länken!
Har nu läst om flädern, den blir ca 2-3 m, vill ha väldränerat och jämförs ofta med japansk lönn, dvs den som gärna vill ha en japansk lönn men där klimatet inte klarar en sådan är den här lämplig. Den är snabbväxande, vill ha full sol för att ha få behålla sin färg. Blommar men blekrosa blommor ca 3-4 veckor på försommaren. Man kan laga vin eller sylt på bären eller låta fåglarna få mat. Rätt så ny på marknaden och har tydligen varit rätt så svår att få tag på. Om den klarar mitt lilla Sibirien, tror jag jag har gjort en fullpottare yahoo.gif
embees
Jag har en sådan och den är en fullträff! yahoo.gif
Ska ta en bild på den i morgon och sätta in.
Lilla Sibirien
Har du haft din ett längre tag, hur snabbt växer den? Visa gärna en bild.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon