Full version: Maskrosor
Karrolina
Vi ska anlägga gräsmatta på en plätt av vår tomt som just nu är täckt med maskrosor. Jag tänkte att det enklaste sättet att bli av med dom skulle vara att täcka några veckor med heltäckande presenning.

Funkar det? Nån som har erfarenhet? Eller finns det något bättre sätt? Inte handrensning, det är för mycket..

/Karolina
Sommartorparn
Täcka några veckor hjälper inte. I så fall hela växtsäsongen.
Ska ni fräsa upp markbiten? Jag tror maskrosorna försvinner av det. Sedan finns det förståss massor av frön kvar i jorden, så var inte orolig, dom kommer igen......... whist.gif
Bassam
Varför ska du förlust tid, men kan du vinna om du gör upphöjning bädd:
1 Täcka marken bra.
2 Gör höjning kanter.
3 Sedan fyll jorden som du tycker om.
4 Plantera.
Obs: det är bästa sätt du kan vinna krig mot ogräs.
Lycka till, H:Bassam
jannika
jag har undrar samma sak... kan man inte "bara" täcka och kväva ut allt därunder, tisslor och brännässlor och högt vetegräs... om man t.ex fräser först, sen kväver det och sen jordförbättrar och sätter frön? att lägga helt ny jord på nära 1000 kvm lockar inte plånboken....

ps, när på året är det bäst att sätta gräs? hösten, kanske?
KURT
Det går att bara täcka, men för att vara säker på att alla rotdelar dör måste man täcka i två år. Och då kan det ändå komma upp fröogräs. Men de ogräs som kommer upp från frö är ju lättare att bara rycka upp. Gräs gror bäst vid hög luftfuktighet = sensommaren/hösten.
trafe
Om man fräser området så skär man ju sönder maskrosens rotdelar och får istället många fler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon