rosa312
I ett av träden vid huset har en tita byggt ett inte alltför klurigt bo ca 1 meter upp inuti en ihålig stam. Nu har jag inte sett till föräldrarna på över en timma och ungarna har små "skrikperioder" där inne i stammen. Vad händer? Till saken hör att katterna är runt det trädet hela tiden och försöker komma åt ungarna. Har de tagit de vuxna fåglarna månne? Hur länge kan föräldrarna hålla sig borta och hur länge klarar sig ungarna själva?
ängsvädd
Jag vet inte hur länge de kan klara sig. Hoppas det inte har hänt något. Mina starar, vuxna är tyvärr borta. De höll på och bygga ett bo, var då mycket nere på marken och samlade bomaterial, jag såg en katt smyga omkring. Jag älskar katter men tycker det är mycket tragiskt att de tar fåglar sad.gif

zaaritha
Här har en sädesärla försvunnit!
Myosotis
Fortsätt observera utan att störa, se till att där inte är någon katt. Båda föräldrarna matar, det är ju inte så sannolikt att båda är döda. Nu är det ju nästan för mörkt snart. Är ungarna små överlever de nog inte natten/morgonen. Honan måste värma dem. Jättesvårt att ge tips så här utan att veta mer exakt. I de flesta fall är ungarna inte övergivna, man ska absolut inte ta hand om ungarna i onödan, å andra sidan måste man handla snabbt. Du vet inte hur stora de är? Kan du se in i boet? Har de fjädrar?
rosa312
De ser ut att ha fjädrar men ser ganska små ut. Har bara sett en fågel vid boet åt gången så min tanke var att en redan "obemärkt" gått åt. Vuxna fåglar/fågel har flugit in o ut hela dagen men nu sent på em så var katterna där och de vuxna har inte setts till efter det. Man hör att ungarna sätter igång och piper när de hör sädesärlan eller pilfinksungarna som får mat i trädet bredvid. Hu vad jag mår dåligt! Ska jag ge mig ut tidigt imorrnbitti o kolla om de är igång för de sätter väl fart tidigt? Alternativt ta en ficklampa o se om honan ligger där ute senare, vågar man det?
Fy vad jag känner mig illa berörd när katterna ger sig på fåglar sad.gif.
Myosotis
Det var inte så att katterna var i närheten så att förälderfåglarna höll sig undan? Om det finns en möjlighet att titta ner med ficklampa utan att honan smiter ut bakvägen är det ju ett väldigt bra sätt, men de kan sticka fast det är nästan mörkt, så gå tyst fram i mörker och håll för hålet innan du lyser. Är hon där, släck och håll för igen, vänta tyst en stund innan du går. Om ungarna har fjädrar blir de ju inte lika snabbt nedkylda så de borde kanske klara sig även om hon inte är där. Lever hannen kanske han fixar det på egen hand. Om du orkar engagera dig kan du ju gå upp jättetidigt i morgon bitti så inte ekorren hinner före dig, observera jättenoga i 1-2 timmar, de kanske smyger bakvägen till boet? Först när du är helt 100% säker på att föräldrarna är borta kan du ta in ungarna. Det är mycket jobb att föda upp en kull.
rosa312
Ujuj ja jag ska göra ett försök, hoppas att föräldrarna finns kvar. Och ser det illa ut imorrn så får jag väl göra ett försök även om det är tufft. Flera insekter var en gång i timmen eller mer? Ja, jag hoppas att jag slipper sedan vet inte jag hur vi ska klura ut någon lösning på den illa valda boplatsen.
Ingrid Zon3
Jag förstår mycket väl att det känns angeläget att ta hand om ungarna men jag hörde en intervju med viltvårdare härom dagen som bestämt avrådde från vård av t.ex. fåglar i hemmet eeftersom det oftast gör mer skada än nytta. Försökte hitta nåt på nätet om det. På den här länken finns en hel del info, bl.a. står det: "Tänk på att en vild fågel enligt lag ska lämnas till viltrehabiliterare med tillstånd inom 48 timmar! Dessa skötselråd är avsedda att hjälpa djuret tills att det kan lämnas till viltrehabiliterare, inte för uppfödning av djur."

Jag hoppas att någon av föräldrarna dyker upp snart!
rosa312
Skriver ett par rader direkt efter min lilla nattspaning och ni har varit så rara och engegerat er, honan ligger så fint hos ungarna och jag kan gå i säng lugnt och fint smile.gif. Imorrn ska jag vakta katter.
ängsvädd
Åh vad glad jag blir yahoo.gif Det var verkligen en rolig nyhet!
Ingrid Zon3
Underbart! yes.gif
Myosotis
yahoo.gif Vad glad jag blir!! Vilken tur att det ordnade sig! Försök hålla katterna därifrån.

CITAT (Ingrid Zon3 @ 30-05-2008, 23:17) *
"Tänk på att en vild fågel enligt lag ska lämnas till viltrehabiliterare med tillstånd inom 48 timmar!"

Det stämmer, och det är jätteviktigt. Tanken är ju att folk inte ska plocka in söta djurungar och sen vanvårda dem (alla menar väl, men det krävs lite kunskaper också). De allra flesta djurungar är inte övergivna. Tar man in harar, blåmesar etc. så gör man med stor sannolikhet ingen nytta alls, föräldrarna höll sig bara undan. Dessutom är det ingen bra start i livet. Man kan aldrig bli riktigt lika bra som deras egna föräldrar.
Men står man verkligen där med en kull övergivna fågelungar är nog tyvärr inte KFV till någon större hjälp, de är så överbelastade att de tvingas tacka nej till många djur. Men man bör ju ändå ta kontakt med dem så man inte gör något olagligt.
rosa312
Ja det var en bra länk, tack Ingrid. tummenupp.gif För rätt som det är så snubblar man ju över ngt djur som kan behöva hjälp när man rör sig mycket ute i skog o mark. Sen är det väl som M säger att de nog knappast åker hit för en kull entitor och jag är själaglad över att slippa försöka och förmodligen kanske misslyckas.......

Här ska herr Hassan o Linnea hållas i schack under dagen iallafall. Det tar visst 17 dgr eller så tills de är klara och de hade viss befjädring redan så förhoppningsvis är de snart borta. Sedan ska vi klura på att göra deras boval kattsäkert så gott det går.
Lasse Lasse Liten
CITAT (rosa312 @ 31-05-2008, 11:11) *
Här ska herr Hassan o Linnea hållas i schack under dagen iallafall. Det tar visst 17 dgr eller så tills de är klara och de hade viss befjädring redan så förhoppningsvis är de snart borta. Sedan ska vi klura på att göra deras boval kattsäkert så gott det går.

Skönt att höra att föräldrarna är tillbaka!
Jag vet inte om detta gäller särskilt mesarna, men de kan tydligen vara iväg ganska länge från boet då ungarna är "halvstora" - upp till flera timmar ibland. Märkte det på mina blåmesar också i perioder.
Grannens katt hade käkat upp en talgoxe (fast jag trodde först det var blåmes), precis nedanför blåmesholken, så jag var också något nervös där ett tag när det tog så lång tid och blåmesföräldrarna var borta...
Som jämförelse har jag aldrig sett stararna borta från boet mer än 20-30 min.

Tyvärr är det väl så att när talltitungarna väl lämnar boet så har de ett par veckor på sig att bli härdade i den "hårda världen". Och det är i denna tid som katterna har "smörrgasbåård" ute i det fria. Vad kan de små föräldrarna göra åt detta? Jo, de håller väl tummarna för att en, två eller på sin höjd tre ungar kan klara sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon