CITAT (rosa312 @ 31-05-2008, 11:11)

Här ska herr Hassan o Linnea hållas i schack under dagen iallafall. Det tar visst 17 dgr eller så tills de är klara och de hade viss befjädring redan så förhoppningsvis är de snart borta. Sedan ska vi klura på att göra deras boval kattsäkert så gott det går.
Skönt att höra att föräldrarna är tillbaka!
Jag vet inte om detta gäller särskilt mesarna, men de kan tydligen vara iväg ganska länge från boet då ungarna är "halvstora" - upp till flera timmar ibland. Märkte det på mina blåmesar också i perioder.
Grannens katt hade käkat upp en talgoxe (fast jag trodde först det var blåmes), precis nedanför blåmesholken, så jag var också något nervös där ett tag när det tog så lång tid och blåmesföräldrarna var borta...
Som jämförelse har jag aldrig sett stararna borta från boet mer än 20-30 min.
Tyvärr är det väl så att när talltitungarna väl lämnar boet så har de ett par veckor på sig att bli härdade i den "hårda världen". Och det är i denna tid som katterna har "smörrgasbåård" ute i det fria. Vad kan de små föräldrarna göra åt detta? Jo, de håller väl tummarna för att en, två eller på sin höjd tre ungar kan klara sig.