Full version: Sjuk pelargon?
Siv i Bollnäs
Har några favoritpelargoner som jag övervintrar inomhus och planterar ut i nya krukor om somrarna. Ett par av dessa, Wantirna med fina ådrade blad, ser mycket konstiga ut. Dom lever visserligen, men har fått en rödaktig färg på nästan alla blad plus att en del blad ser fläckiga och sjuka ut. (Jag har inte planterat om dom ännu.) Har aldrig sett ut så här förr. Vad är det för fel? Saknar dom något viktigt näringsämne - har dom fått för mycket eller för lite vatten? Båda två ser likadana ut.

[attachment=18962:DSCN0461_kopia.jpg]
Fenja
Pellisar kan få röda och fula blad om man ställer ut dem i solen utan avhärdning. Kolla om du fått någon ohyra på den, trips kan ge fläckiga, flammiga blad.
Mvh
Fenja
Siv i Bollnäs
Ja, Fenja, dom har nog inte stått ute i solen direkt, däremot hade jag dom i ett fönster där solen låg på otroligt mycket. Dom var faktiskt rödaktiga redan inomhus alltså. Någon ohyra har jag inte upptäckt. Tror du inte att det kan vara någon slags bristsjukdom? Jag får väl klippa ner dom och plantera om dom i ny jord. Dom här sorterna köper man ju inte i närmsta plantbutik heller, så man vill ju inte kasta dom.
Hälsningar Siv
Fenja
Skölj rötterna under rinnande vatten så du får bort så mycket av den gamla jorden som möjligt, om det skulle vara något i den som gör att plantorna inte mår bra.
Min mamma har nog sticklingar över av Bornholm som ser likadan ut i bladen om olyckan skulle vara framme wink.gif Du får maila mig i så fall, inte pma, för jag kan inte svara på pm av någon anledning.
Mvh
Fenja
Bassam
. jag tycker det är näring brist. du åar duktig för att du tänker plantera om den på nya jord och stora kruka än som hon har nu,
Lycka till ,h: Bassam
Siv i Bollnäs
Tack för att ni är snälla och bryr er om mina små problem! Jag ska plantera om dom i dag och skölja rötterna samt klippa ner dom och ta större krukor. Jag får återkomma om sticklingarna din mamma har, Fenja, om det skulle gå åt skogen!
Hälsningar Siv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon