Jina
Hej!

Har lagt gårdsgrus på en stig från vår parkering upp till farstun, och på båda sidor om gången är det gräsmatta. Mellan gräsmattan och grusgången ska vi lägga smågatsten som en "avskiljare".

Trixet är att det kommer rymma gräs och ogräs från gräsmattan in mellan gatstenen. (Vi har marktäckväv under gruset). Vi tänker då sätta en gräsmattekant mellan gräsmattan och gatstenen.

Vi har nu hört två olika förslag på vad man kan sätta om kantskydd.
Den ena är vanlig gräsmattekant i plast (på en rulle), och den andra är typ syllpapp. (Eller annan papp, också på rulle).

Är det någon som har erfarenhet av något av detta och vet vad som kan vara bäst?
Vi är lite oense jag och sambon om vad vi ska ha... dunno.gif

Farbror Blå
Tåligheten!!
Plastkanten håller inte för stryk, sticker den upp å får ett gräsklipparskär splittras den i tusen bitar. Takpappen kanske inte e så snygg, men håller bättre på det viset. Den är dock känslig för påfrestningar i längsled, kommer att spricka om man drar i den , eller om stenar rör sej mycket.
Åsa zon 6
Jag har en del grusgångar och brukar låta markduken gå under markstenen (som jag har som avskiljare) och upp på kanten av stenen. Sedan klipper jag bort duken som sticker upp jäms med stenen. Hoppas du förstår hur jag menar. wink.gif Ett enkelt sätt som har hållit i många år.
camnis
Hej

Man kan köpa plåtar av plåtslagaren i lämplig tjocklekm 2mm eller nåt sånt.
Dom klipps till ca 1,5dm höga och längden blir så lång som den stora plåten är, lite över 2 meter.
Det blir som remsor som du kan ha vid dina smågatsten, där kommer inget gräs att växa igenom.

M.V.H

Johan Gustafsson
*Stintan*
Varför inte använda er av markduken? Plastkanterna är värdelösa, går sönder i småbitar för minsta lilla. Syllpapp kanske funkar den har jag ingen erfarenhet av, men jag skulle ta markduk och lägga så att den går upp mellan stenarna och gräsmattan. Den är ju mer följsam vid eventuella ojämnheter också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon