mamamaggan
30-05-2008, 23:22
Köpte två små bouganvillea förra våren. Nu har de satt fart och växer så det knakar men jag skulle vilja att de grenar sig. Funderar på att klippa ner dem men hur långt ner kan jag göra det ? Visst kan jag ta det jag klipper bort som sticklingar , har för mig att jag läst här att det var näst intill omöjligt att få dem att ta sig. Är det så ?
mamamaggan
02-06-2008, 07:44
Puttar upp lite , ingen som har något råd?
Christer i Falköping
02-06-2008, 09:18
Sticklingar kan vara jättegriniga, men det går. Sätt plastpåse över bara så att de inte torkar ut. Tar väldigt lång tid att få rötter på dem. Visst kan du klippe dem. Har för mig att det räcker med toppning för att den skall börja grena sig utmed stammen.
Christer.
mamamaggan
02-06-2008, 12:08
Har du något bra knep för att få sticklingarna att ta sig ?
Menar du att om jag klipper i toppen så grenar den sig även nerifrån ?
Christer i Falköping
02-06-2008, 15:41
Om jag förståt det hela rätt så är det så, med toppningen. Men min kompis mor klippte ned sina mycket gamla rätt rejält och det gick bra det med. Tror att undervärme är ett måste för sticklingarna och såjord är nog lagom lätt. Men det tar tid, inget för folk med litet tålamod.
Christer.
En tips jag har fått från Thailand att man kan klippa bougaivillea ned och den växer igen. Jag har rotat ett par sticklingar och de blommar till och med. Satt dem i kruka med såjord blandat med sand och en petflaska ovanpå, det fungerar betydligt bättre än plastpåsen. Hade sticklingarna väldigt fuktigt, varmt och soligt. Det tog ungefär 1,5 månader innan jag fick blad och blommor:
[attachment=19232:DSC01935.JPG]
mamamaggan
05-06-2008, 00:15
NU har klippt och tagit sticklingar. Satte ingen plastpåse över utan ställde krukan i en plastlåda ( en sådan där godislåda som man kan få gratis i affären ) där jag har lite vatten i botten och så la jag locket lite på snedden ovanpå.
Ställde den uppepå mitt lysrör så den får undervärme.
Tack för tipset om petflaska , kul också att höra att andra lyckats då får man lite större hopp om att det ska kunna gå bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.