mamamaggan
30-05-2008, 23:38
Köpte en vinranka " Boskoop Glory" förra året. Har den på min inbyggda balkong och nu växer den rejält. Problemet är bara att bladen " vissnar".
De blir alldeles torra och gulbruna utom nerverna som är helt gröna. Har provat med provadopinnar ( kanske helt fel ) men det blir inget bättre.
Vad gör jag åt det hela ?
Åsa, mälardalen zon 2
31-05-2008, 08:17
Har du planterat om den? Vad får den för gödning? Det kan vara näringsbrst när bladen gulnar och nerverna fortfarande är gröna.
Provadopinnar är ett bekämningsmedel mot insekter de innehåller pyttelite gödning bara som hjälpmedel för att transportera runt giftet (som inte bör användas på växter man ska äta för det hamnar ju i hela växten)
+Glöm inte vädra och skugga gärna mot alltför brännande sol jag har märkt på min vinranka i växthuset att de delar som bränns värst genom glaset lätt blir bruna i kanterna på bladen.
mamamaggan
31-05-2008, 08:28
Har inte planterat om den i år, borde jag kanske göra? Den har heller inte fått någon speciell gödning , förslag på vad jag ska ge den?
Åsa, mälardalen zon 2
31-05-2008, 14:08
Växter i kruka har begränsat rotutrymme, vattenillgång + näringstillgång så där måste man vattna och göda mera regelbundet än man gör när de stitter i marken. Odlas växten i stor kruka kan det vara svårt att byta jord men man kan ju gräva ur det översta lagret och byta ut mot nytt. I det översta lagret jord i krukan kan man ex. blanda ner chrysan som är en gödning tillverkad av urinämnen mm. så det är ingen konstgödning, när man vattnar sedan så löses det ut lite allteftersom. Chrysan luktar inget, det går även bra att vattna med flytande gödning vid varje vattning fram till juli-början av augusti (vanlig krukväxtnäring brukar funka bra)
mamamaggan
31-05-2008, 19:36
Tack för dina svar!
Har varit och skaffat en gödning som heter Giva Universal, helt vegetariskt står det . Det ska vara till bär och frukt så jag hade tänkt använda det.
den blomma visa sig som saknar järn på grund att sjukdom ser så: Bladen uppvisar blekning (gulning) framför allt mellan (venerna). Neder och mellanblad drabbas först.
Obs: du kan bara använda näring som rik på Järn FE.
Lycka till , H: Bassam
mamamaggan
03-06-2008, 23:39
Tack för svaret !
Jag har kollat och gödningen jag köpte innehåller 28% järn står det. Hoppas det är tillräckligt.
Du sa att den gjord har bra med järn, det är bra , men ibland finns andra näring i jorden förbjöda växter att ta till räckligt järn, försöka mätta PH i jorden. . För mycket fosfor kan leda till järnbrist.
Lycka till, H:Bassam
mamamaggan
05-06-2008, 00:48
OK jag ska kolla jordens PH. Tack!
mamamaggan
07-06-2008, 15:56
Nu är jag här igen och behöver råd om min vinranka.
Vi hade ju på gödning häromdagen , vi gjorde som det stod på förpackningen ,myllade ner den i jorden en bit. I dag fick vi se att det liksom kommer upp vitt ludd ur jorden.
Vad kan det vara och vad gör vi åt det ?
Mu i myllan
23-06-2008, 11:01
Skulle kunna vara saltutfällning eller kalk. Krafsa lite i jorden och se om det kommer tillbaka.
Muuu
mamamaggan
23-06-2008, 12:50
Det har försvunnit nu.Kan det ha varit av gödningen som vi hade i jorden?
Ser ingen förbättring av gödningen , de nya bladen blir likadana som de gamla. Det är ju snart en månad sedan vi hade i gödsel , vi kanske ska ha på mer gödsel nu igen ?
Platinum
23-06-2008, 12:55
Vi fick ett par vinrankor av en bekant för ett par veckor sedan, någon sibirisk sort som tål rejäla kylgrader och därför passar bra på friland i vår zon (IV). Vi fick rekommendationen att undvika gödning, ha växten mot en vägg där det gärna fanns kvällssol och var lä. Vattna skulle vi helst göra under dygnets mörkare delar.
Jag undrar ju efter den rekommendationen om det skiljer sig väldigt mellan olika arter vad gäller tillsatt gödning?
Åsa, mälardalen zon 2
23-06-2008, 13:02
I kruka där det är begränsat med vatten och näring måste man hålla på och gödsla och vattna mer noga. Utomhus när man odlar i marken finns det ofta tillräckligt med näring och rötterna kan söka sig till näringsrikare jord + vatten om de behöver (vindruvor får ofta ett ganska djupgående rotsystem med tiden). Odlar man i marken behöver man ofta bara se till så att växten har vatten under de första åren då den etablerar sig.
Det går bra att vattna närsomhelst på dygnet men är det soligt och varmt avdunstar en hel del vatten vilket gör det mera ekonomiskt fördelaktigt att vattna på natten men för växtens del får du vattna när du vill.
Antar att det är en baltisk staketdruva du fått av dessa finns det sorter som kan odlas ute ända upp i zon 6. OBS! Staketvindruvorna vill gärna ha lite lägre pH så det kan vara bra att blanda upp den befintliga jorden med ex, rhododendronjord vid planteringen (+kalka inte närheten av vinrankorna).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.