humlandumlan
Hej, funderar på att flytta mina pioner. Jag har ett parti utan knoppar över huvud taget, de tar inte upp så mycket plats så de skulle kunna stå kvar. Däremot har jag en gigantisk buske på snart 1 meter som spretar åt alla håll FULL med knoppar. De har inte blommat än, kanske beror på att de är fulla med myror som jag duschar bort varje dag.

Min fråga är dock om jag kan flytta de nu eller finns annan tidpunkt som är bättre?

Mvh thanks.gif
kråsa
God morgon smile.gif

Jag tror att det är bäst att vänta lite med att flytta pionen. Kan tänka mig att augusti är bra, just nu ska man nog bara flytta på snart blommande växter bara om man absolut måste.

Det är inget konstigt med att knopparna inte slagit ut än, det finns tidigare och senare sorter av pioner och blomningen påverkas också av om de står lite skuggigt eller inte smile.gif

Angående myrorna så har jag hört att de inte gör någon skada... hoppas verkligen att de stämmer för jag har knappt sett någon pionknopp utan massor av myror blink.gif

Kram/// åsa
Christer i Falköping
Nä myrorna gör ingen skada på pionen. Det som skulle kunna vara ett problem är om det fanns bladlöss på dem, för då sköter ju myrorna dem som husdjur och bladlössen skulla skada växten. Nu är det sällan fallet på pioner, så spola inte bort myrorna. Att man rekommenderar flytt av pioner och irisar på höstkanten beror på att de inte skapar nya rötter förrän då. Så flyttar man dem nu och rötterna skadas ordentligt kommer de att kanske inte dö, men utvecklas så mycket sämre än de skulle om man flyttar dem på hösten.
Christer.

OBS! Detta gäller örtartade pioner. Buskpioner mår alltid bäst av att flyttas på våren.
Christer.
pionmarcus
nej, christer har rätt. man ska låta myrorna vara på knopparna för dom äter upp en kletig vätska. och om inte den tas bort så kan knoppen torka in. så låt myrorna vara kvar du.
humlandumlan
Tack för svar. Flytt sker i höst istället. TACK!

PS. Till och med mina småtjejer tycker numera om myrorna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon