rosita
Det är ju jättesvårt att bli av med bladlöss i växthuset, när de väl har kommit dit. Jag tycker det blir fler och fler oavsett hur jag gör. Jag odlar i krukor och har provat att ta ut krukan (aubergine, tomat, paprika) och duscha av plantan med duschmunstycket på vattenslangen. Det hjälper ett tag. Jag har provat att spruta hela växten med såpsprit. Det hjälper också ett tag. Jag har även försökt att klämma ihjäl lössen mellan fingrarna, men då tar det så mycket tid och det finns ändå nya löss ganska snart.

Hur gör ni? Är det överhuvud taget möjligt att få bort bladlössen från växthuset?
Åsa, mälardalen zon 2
Brukar inte ha så mycket problem sedan jag slutat odla chili & paprika i växthuset (jag har dem i hinkar utomhus i skyddat läge istället), jag klämmer löss för hand + letar efter nyttodjur typ blomflugelarver och nyckelpigelarver som jag placerar ut på växterna som får mycket löss.
rosita
Jag har också odlat paprika och chili utomhus tidigare, men tyckte nu att med växthus blir det säkrare mot mördarsniglar som ju älskar paprika-växter. Jag får lära mig hur nyttodjuren ser ut och sen leta efter dem och placera ut. Har du några tips var jag lättast hittar dessa larver?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar hitta en del nyttodjur på rosbuskarna och äppelträden.

Här är ett nyttodjur = blomflugelarv

Uppsvällda beige bladlöss som inte har ett hål i baken innehåller en parasitstekel som lägger sina ägg lössen, när de är färdigväxta tuggar de ett hål i baken på lusen. Så hittar man såna utan hål i baken kan man ta hela bladlusmumien och placera den på växten så den lilla nya parasitstekeln har löss i närheten sedan.

aqualis
Hej Åsa

Är verkligen imponerad av dina kunskaper och den bredd du har på dina inlägg.

Detta med steklarna måste ju provas om jag nu klarar av att hitta sådana växtlöss som du visar.

Hur många behöver man i regel kolla innan man hittar några som duger?

Med vänlig hälsning

Bassam

de här tre biologiska bekämpning mot blad löss och finns flera bara kan du kontakt med firma och får mera informationen:
Aphidius colemani parasitstekel Aphipar;Aphidius-System bladlöss
Aphidius ervi parasitstekel Ervipar;Ervi-System bladlöss
Aphidoletes aphidimyza bladlusgallmygga Aphidend; bladlöss
Leverantörer: Biobasiq Sverige AB 0431 366581; Econova Predator AB 042 329890; Garta 042 72275
Kommentarer: (köpt från, fått rådgivning, fått skriftlig information …)
lycka till, H:Bassam

katah
jag har samma problem med chili och paprika i år ... massvis bladlöss oavsätt vad jag gör sad.gif

Senast i morgon måste jag bestämma mig om jag ska ha tomaterna eller paprikor/ chili inne eller ute.

Jag hade tänkt att ha chili/ paprikor inne för de behöver värme mer än tomater, men nu verkar det vara så att lössen bestämmer och jag gör tvärt om .

Några kloka ord på vägen vore inte fel ....

Dessa biologiska kämpar ... blir det en dyr historia , upplevde ni som har använd dom att de har hjälpt och att hjäpen varar hela sommaren, finns det en risk att dessa kämpar tar och försvinner utomhus och lössena tar över växthuset igen ?

Någon hundring är jag redo att satsa på kämpar också ( växthuset 13 kvm) men inte jättemycket .

Nu ska jag ut och peta ner de 300 sista plantorna , och äntligen bli av med " handelsträdgårdskänslan " som just nu befinner sig i hela mellanregionen av tomten, lådor, hinkar, plastpåsar, redskap , krukor...
I kväll ska det vara fint whistling.gif ... en evig optimist ...
rosita
Jag har nu duschat alla plantor i växthuset med vattenslangen flera dagar i rad och möjligen kan man hålla dem i schack på det viset. I dag hittade jag 3 nyckelpigelarver i köksträdgården och "planterade" in dem på paprika- och aubergineplantor i växthuset! Så nu hoppas jag att de hjälper till! bravo.gif

Tack alla för era tips! thanks.gif
Bassam
Enklast att bli av med bladlöss är genom Provadotabletter eller pinnar - även såpa fungerar då den hindrar insekterna att ta upp syre. De sätter under bladen.
Lycka till :H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon