Jag har en stor och kraftig gammal kaprifol - den är vild, men flyttad hit till trädgården för länge sen (50 år). Varje vårblomning brukar gå åt skogen, det är de där småkrypen som jag glömt namnet på som gnager i sig blommorna. (Höstblomningen brukar i alla fall bli fin).
I år tänkte jag börja ett nytt och bättre liv och komma ihåg att försöka förebygga kaprifolblomsdöden - men hur och när och med vad är det man ska spreja? Är det såpvatten - och i så fall i vilken koncentration?
Och framför allt: hur stora ska blommor/knoppar vara när man sätter igång? Nu är busken översållad med centimeterstora knoppar - verkligen osedvanligt mycket blomknoppar i år. Är det någon idé att börja spreja nu, eller ska blommen ha kommit längre för att det ska vara någon vits?
erfarenheter mottages tacksammast!
Christer i Falköping
01-06-2008, 09:55
Eftersom djuret äter inne i blomman hjälper inte såpvatten, där krävs något annat. Pyrex kanske. Har ingen erfarenhet av denna insekt alls. Troligen behöver du dessutom börja ett bra tag innan de små krypen sätter igång. Du kan ju också kapa ned den helt på våren och skippa blomningen ett år, med förhoppningen att de små krypen då inte får en chans att föröka sig detta året.
Christer.
Tack för svar - och attans! Ska grubbla vidare, men att skära ner hela busken känns inte lockande - några blommor blir det ju alltid och just i år när knopparna är så overkligt många måste jag chansa och se.
Fru fet
01-06-2008, 15:49
Sådär är mina kaprifoler också. Skittrist. Hela försommarfloret torkar in, sen blommar den lite på eftersommaren. Jag har provat såpa (funkar inte) och povadopinnar i jorden (funkar inte heller). Nu har jag ledsnat så de lever på lånad tid, jag tänker ta bort dem och plantera rosor i stället.
jenny
Hej
Det är bra att spreja dem nu annars du blir försent, byrex fungerar bra bra man du ska spreja minst 3 gångar avstånd mellan dem nästan 14 dagar,
detta som händer ofta att bekämpning medel ger inte resultat om du spreja dem på fel tid och mindre antal gångar.
H.Bassam
Maggan H
13-06-2013, 13:30
Kan man kanske använda sånt gift som vi har mot trädgårdsborrelarverna i gräsmattan? Det blandas med vatten och vattnas ut i jorden. När gräset suger upp vattnet så dör larverna när dom käkar av det. Har nog en flaska i förrådet om det kan vara intressant med namnet. Jag är ingen förespråkare mot att använda gifter men ibland har man inget val.
Eva i Skåne
07-07-2013, 20:19
Jag är så sur på att mina blommor alltid blir uppätna så jag kan tänka mig att testa Maggan - om du skriver namnet.
Gossen Ruda
07-07-2013, 20:49
Namnet på krypet är iaf Kaprifolfjädermott, Alucita hexadactyla.
Eva i Skåne
07-07-2013, 20:56
Jag har aldrig tittat så noga att jag sett någon odjur. Vet du något bättre sätt att få bort dom Ruda?
Gossen Ruda
09-07-2013, 06:34
Det är lätt att missa de små flygfäna.

Nej, jag har ingen bot. Mina kaprifolknoppar blir också uppätna. Man kan som sagt spruta men det hjälper bara för stunden, nästa år är det likadant igen för fjärilen är vanlig och kommer flygande från omgivningen.
Eva i Skåne
09-07-2013, 18:02
Attan också. Då är det inte lönt att gräva upp dom och sätta nya. Det har jag annars haft i tankarna ibland.
Eva i Skåne
22-04-2014, 19:45
Provar att liva upp en gammal tråd om kaprifolmarodörerna
Vet inte om Maggan är aktiv just nu, men jag provar ett pm till henne.
Sen funderar jag på om det inte kan finnas nåt annat, liknande feromonfällor som man har i fruktträden? Bara en fundering att det kanske kan finnas nåt som passar för kaprifol. Nån som vet?
Eva i Skåne
23-04-2014, 18:20
Detta svar fick jag när jag ställde en fråga under "frågor och svar"
Ingen permanent lösning, men jag har i alla fall beställt bacillus th nu och hoppas att mina kaprifol ska blomma i sommar
Det finns en biologisk metod, man behandlar kaprifolen upprepade gånger från knoppsprickningen till strax före blomningen med bakterien Bacillus thuringiensis. Finns att beställa på nätet.
Man kan också spruta med ett pyretrum-preparat, flera gånger under samma tid.
Med vänlig hälsning
Sylvia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.