Full version: Vinranka
rutblomma
Upptäckte förra helgen att min vinranka (20 år gammal) inte skulle utveckla alla blad. De var just på gång, stora som tumnagel ungefär. Men i yttersta delen på nästan alla grenar var bladen bruna, såg ut att börja vissna. Litet luddig beläggning märktes också på dem.
Jag trodde det var mjöldagg, men så kom jag att tänka på frostnätterna en vecka tidigare. Jag har sökt på nätet på vinrankesjukdomar, men kände inte igen någon. Kan det vara någon sorts spinn ? Eller vad?

Om jag sprutar mot mjöldagg, ska jag då också spruta på de friska bladen i förebyggande syfte? Jag vågar väl inte heller knipsa av något av grenen pga savtrycket just nu. Jag är jättetacksam om någon kan ge mig råd.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle tippa att det är någon frostskada, det låter inte som mjöldagg för den är inte luddig (gråmögel som är en nedbrytningssvamp och som går på döda eller döende växtdelar främst, är luddig). Och det som dör av frostskador kan man inte göra så mycket åt. Vill man spruta mot mjöldagg är det i förebyggande syfte ifall man vet att man har problem. De medel man kan använda funkar mest så att de gör det mindre trevigt för svampen att börja gro på bladen men har man massor av svampangrepp brukar det inte gå så bra att spruta. Ett giftfritt alternativ till butikernas medel mot mjöldagg är mjölkvatten ca 10-20% mjölk + vatten.
rutblomma
Hej!

Tack så mycket för ditt svar. Jag tror att du har alldeles rätt att det är gråmögel och orsakat av att frosten skadade bladen.Tyckte själv inte att det såg så typiskt ut för bladmögel. Så skönt, den här vinstocken har varit till glädje i flera år, och det kommer nu många blad på resten av den.
Tack också för tipset om mjölkblandning. Själv har jag läst om bikarbonat och oljelösning, men inte provat.
Hälsningar
Rutblomma
RibesRubusVitis
Klipp INTE nu i något förvedat, brunt som funnits kvar sedan förra året. Den gröna nytillväxten går bra att tukta när som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon