ruskprick
Som sagt, på ett ungefär hur stor kan man räkna med att den blir. Hur stor kruka kräver den?
Kan man sätta flera i samma bytta? Är det något speciellt man ska tänka på?
Är ganska "grön" på detta med odling.... confused.gif sweatingbullets.gif

Tacksam för svar!! blush.gif
rosita
Physalis blir ganska stor, den kan behöva minst 10 - 12 liters kruka första året. Andra året behövs en 20-liters hink och tredje året ska det till en 50-liters balja. Man sätter en planta i varje kruka.

Så här såg mina ut 2:a året.

[attachment=18991:physalis.JPG]
ruskprick
Å herre gud!!!! w00t.gif
Jag trodde inte att dom blev så stora, då kanske jag ska ge bort några av dom som jag drivit upp. slap.gif giggle.gif

thanks.gif för ett snabbt svar!!
eco-fighter
Det är alltså en flerårig växt? Kan du tipsa om någonting speciellt väd det gäller skötseln på vintern?

Tackar!
CillaM
Det är alltså en Physalis alkekengi, judekörs eller japansk lykta, vi talar om? Då är den flerårig och kan sprida sig ganska bra. Vacker dekoration, jag brukar göra små lyktor till Halloween med den. Men så finns det ju den ätliga Physalis peruviana och den har en annan bladform.
MariaS
Ätliga Physalisen behandlas på samma sätt, och blir ungefär lika stor, men redan första året biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
ja den är en flerårig halvbuske som går att övervintra svalt +5c +10c eller i ett växthus som håller frostfritt eller inne som krukväxt och då ljust och ge den vatten även under vintern om det är över +5c +10c .

min blev första året väldigt stor och har nu klippt ner den så den är bara runt 30-40cm hög . som störst har den varit 1,5m och ca 50cm bred .

har övervintrar den både som krukväxt ( lite väl stor för fönsterkarmen ) men också svalt i en källare och i ett växthus och alla sätten har funkat för mig ,, den behöver hållas nästan fuktig i växthus och i fönsterkarmen även vintertid . den tappar en hel del blad men nytt kommer till våren . sedan planterar jag om min i feb i näringsrik jord och ger den sedan mycket vatten och gödning som normalt . har den alltid stående i ett gruntlager med vatten på krukfatet .

den andra judekörs är väl härdig ute .
eco-fighter
Tack så hemskt mycket för infon! thanks.gif Min physalis (som skall ätas, sådan är sorten) redan blommar och den är bara 30 cm hög. Idag har jag planterat de 4 plantorna i 7,5l krukor (större hittade jag inte) och i växthuset är det varm och soligt dygnet runt. Vi har haft otroligt varmt för säsongen här i Luleå. Plantorna har massor med sidoskott och jag hat inte tjuvad dem alls. Förresten har jag även en liten tomat redan (1 cm) och har sått i slutet på februari början på mars. Som nybörjare är jag mycket stolt. yahoo.gif Mina paprikor som höll på dö skall också blomma snart. tummenupp.gif Det ända jag ber för är att naturen skall vara snäll och inte skicka några stormar, så det billiga skitväxthuset från Jula inte bli bortblåst. -cry-.gif Skall sätta upp blider snart...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon