Elvira83
Har plockat nässelblad och lagt i vattnet, har stått ute hela dagen i gassande sol och vattnet börjar ta färg och det luktar lite om vattnet. Det som slog mig när jag gick över gräsmattan där vi lämnat kvar gräsklippet denna gång är, kan man inte lägga gräsklipp i vatten i något dygn och sedan använda det vattnet?

Eftersom man lägger gräsklipp i landet som gödsling på lång sikt, borde man ju kunna gödsla med det även i flytande form? Eller är jag dum i huvudet som ens tänker tanken? Någon som provat? Någon som vågar sig på en gissning?

/Elvira
EKLO
Gräsklipp är kväverik och bra näring, också i vatten. Men nässlor innehåller fler saker, mycket mineraler och andra näringsämnen. Å andra sidan kan man också misstänka att vanor och traditionerspelar med i det hela. Hur som helst: som kvävegödning funkar vilken vattenlagd grönska som helst, men en del ska krossas och kokas lite för att saker och ting ska komma till sin rätt i vattnet har jag hört.
Elvira83
Tack för svaret! smile.gif

Jag tror jag testar helt enkelt. Med tanke på att grässtråna är så små borde det ju inte ta så lång tid att få ut näringen så att säga, nässelbladen är ju större (borde kanske delat dem lite)...

/Elvira
Gurkan
Alla gröna ogräs och gräs funkar bra.

Nässlor lär vara bäst men det betyder ju inte att andra växter är dåliga.

*typ kirskålsbonden*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon