Full version: Blå fågelholkar
Anna-Karin Lundberg
Hej alla!
Kommer ni ihåg att jag frågade om mina blåmålade fågelholkar tidigare i vår? Tjohoo, de är bebodda! Jag har sett en talgoxefamilj i den ena holken, en svartvit flugsnappare i den andra och en blåmesfamilj i den tredje. Det finns många fler holkar, men jag tror inte att alla är upptagna, men jag hör ända in hit till datorn i sovrummet hur ungarna piper i en av de blåa holkarna. Fönstret är öppet förstås, därför hörs de in hit.
Jag har en kanariefågel i bur på trappen och den har sångtävling med vilda fåglar. Jag vet inte säkert vilken slags fågel han sjunger med just nu, men både talgoxe och grönfink kommer och sätter sig på buren för att kolla in den gule. Förra sommaren var det en koltrast (tror jag!) som tävlingssjöng med kanarien. Först sjöng kanarien sin strof, sen var det en stor fågel med stark röst som härmade! Så höll de på, roligt att lyssna på och mina grannar undrade förstås vad för slags ovanliga fåglar som fanns i träden. Min kanarie är ovanligt starksjungande och hans sång gör sig fint utomhus. Inne ekar det i huvudet, men han bor ute hela sommaren.
Anna-Karin
Krolliljan
Oh wub.gif , bilder bilder!!
Lasse Lasse Liten
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 31-05-2008, 17:29) *
Förra sommaren var det en koltrast (tror jag!) som tävlingssjöng med kanarien. Först sjöng kanarien sin strof, sen var det en stor fågel med stark röst som härmade! Så höll de på, roligt att lyssna på och mina grannar undrade förstås vad för slags ovanliga fåglar som fanns i träden.

Du tror inte det var Stare som härmade? De är ju extremt lika koltrasten till utseendet, och kända för sitt mästerliga härmande. flirting.gif
Kul att så många flyttat in hos dig. Även tur att jag vet att du tänkt på "rätt" placering av holkarna, dvs ej mot söder. Särskilt i denna hettan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon