Elisabeth P
Var hos min lokala planförsäljare idag och hittade dessa underbara växter. Jag har ingen aning om vad de heter, om de blommar eller hur de bäst trivs - så hjälp önskas.

Är det dessutom någon som har något förslag på vad som matchar den mörka bra. Tyckte att den var sååå spännande.

Helen i Piteå Zon 5
sötpotatis - Ipomoea bata rödbladig - Ipomoea batatas Blackie

http://www.newsdesk.se/pressroom/blomsterf...image/view/2580
Alexander-VG-zon3
blommar inte i vanliga fall men kan göra det om dom står i mycket varma och soliga lägen . övervintras som dahlior ( i jorden hittar du en knöl ) och sedan tar man upp dom i feb och sätter dom i ett soligt fönster och planterar om i ny jord ,, har dina plantor inte bildat någon knöl än så sätt den som krukväxt första året. sedan när det är varmt så planteras dom ut ,, rekommenderar inte att ha den i jorden dels så ruttnar den lätt och sniglarna älskar att äta dessa min förra som jag hade hade jag i jorden och sniglarna upp upp hela knölen plus så tycker jag den kommer igång mer om rötterna står varmt och rötterna får det varmare i kruka . håll efter med bladlöss och under sommaren låt den torka upp i halva jordklumpen sedan vattna ge dom gödsel en gång i veckan fram till juli . ta sedan in dom innan frosten kommer ( vet inte hur mycket dom tål , men tror inte att dom är härdiga ute ) .

min egen är en stor knöl som bara ytligt är planterad i jorden ( så mans er hela knölen ) sedan så kommer det hängande skott från den . nästa år kommer dina få mindre blad .
Elisabeth P
oj, då vad förvånad jag blev ohmy.gif . Men inte blir det potatis av den i alla fall va?

Hade ju trott att de var perenner, men, men det är bara att hitta en kruka till då.

Har ni dem som solitärer eller vad samplanterar ni med dem?

Fina är de ialla fall fortfarande, perenn eller ej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon