Hej
Jag vill sätta upp en pilhäck/flätad pil innanför en befintlig häck (som står på tomtgräns) mot grannen. Kan inte hitta något på kommunens hemsida om detta, bara att man inte behöver bygglov för häck. Någon som har en aning om vad som gäller?
Vi bor väldigt nära varandra och vi vill ha insynsskydd vid vår uteplats. Detta är ju en växt och man får ju plantera buskar på sin tomet eller hur?
/aja
Åsa, mälardalen zon 2
31-05-2008, 19:03
Nej du behöver inte tillstånd för att plantera en häck från kommunen men du bör ha ett OK från grannen det finns många grannfejder som startat med häckplanteringar, pil har ju ganska aggressivt rotsystem som lär påverka grannens tomt (pil dricker enorma mängder vatten vilket ju påverkar andra växter de får ju inte så mycket vatten + pilrötter kan ta sig in i vattenledningar ifall man har otur)
Hej
Jag har oxå haft dessa farhågor....men när jag har frågat på handelsträdgårdar har jag fått svaret att den inte kommer att sätta mer rötter än den behöver och att en flätad pil som i detta fallet som hålls klippt inte kommer att vara någon fara.....
Du nämner grannfejd och tyvärr är ju fallet att vår granne inte änns sagt hej, trots att vi konsekvent hälsar, på två/tre år. Detta sedan tomterna grovplanerades av de som sålde tomterna och han upptäcker att hans väg inte var så bred som han trodde. Men någonstanns på vägen verkar han tro att det är vi som bestämt tomtgränserna, som var fastslagna månader innan vi köpte vår tomt. Till saken, när han inte svarar på tilltal utan bara går vidare när man söker kontakt, hur frågar man då om tillstånd? Det skulle ju innnebära att vi aldrig kan plantera ngt mot den sida han bor....? Vi har två fotbollsspelande killar och som det är nu kommer bollarna över på deras tomt då och då. När de gör det går det inte mer än 10 sek innan de gläntar på dörren och pratar med dem och jag vet inte vad de säger....nu vill jag ha upp ngt som håller bollar på vår tomt + att jag alltid tyckt att flätad pil är så fint och vill ha det någonstanns på tomten så jag tycker att den här lilla sträckan är ett bra alternativ.
Någon som haft liknande grannar och hur har ni gjort?
Aja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.