Full version: Hjälp den lille!
Meriona
Idag på skogspromenaden plockade jag blåbärsris och rönnkvistar till råttorna hemma, men när jag skulle plocka ur dem ur bagaget hade en liten larv (grön typ mätare) fått frihetslängtan och gick omkring. Jag plockade ut den och satte den på närmaste buske. MEN - lever de kanske bara av en art? Borde jag flytta det lilla livet nån annanstans????? confused.gif
Piccante
det är stor risk att de bara lever av en art.
pejori
CITAT (Meriona @ 31-05-2008, 19:36) *
Idag på skogspromenaden plockade jag blåbärsris och rönnkvistar till råttorna hemma, men när jag skulle plocka ur dem ur bagaget hade en liten larv (grön typ mätare) fått frihetslängtan och gick omkring. Jag plockade ut den och satte den på närmaste buske. MEN - lever de kanske bara av en art? Borde jag flytta det lilla livet nån annanstans????? confused.gif

Jag försöker alltid. släppa dom där jag hittade kvistarna. (tar hem det till mina fåglar)
Jag släpper larverna i samma miljö som jag plockade grenarna. (björkskog eller granskog)

edit stavfel
Gossen Ruda
Det varierar stort mellan olika arter. En del lever bara på en växt men dom är ganska få, andra har en grupp av växter som föda medans angra äter vad som helst. På något labb gjorte man experiment med fjärilar, kålfjärilar möjligen, och man kom på att det bästa att föda upp larverna på var sockerkaka.
Wilmer
Meriona får baka sockerkaka naughty.gif ifall det händer igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon