Christer i Falköping
31-05-2008, 20:26
Ljusblå strandiris. Den första irisen att slå ut hos mig brukar vara den vanliga strandirisen, Iris sibirica. Men den får tävla hårt mot mina Iris setosa, som brukar komma någon dag senare. Denna ljusa kommer från djupaste småland där den växt i många herrans år.
Iris sibirica. En Iris sibirica som kommer från en trädgård i närheten av VästraTorsås i småland. Har stått där så länge de kan minnas och det är lång tid. En av mina favoriter bland irisar.
Hej
Antagligen alldeles för fina irisar här. Oj vad fina dom är. Jag har några jag också, men dom verkar ha blommat ut. Finns bilder på forumdelen "Irisproblem".
Hälsn Tepa
Christer i Falköping
01-06-2008, 06:19
För fina? Kan jag inte tänka mig. Detta är sådana irisar som brukar stå kvar rätt länge när de flyttat från sina torp och husen förfallit. Det enda kravet de har är att jorden inte skall vara allt för torr och att man delar dem ungefär vart fjärde år. Mina skall delas i höst, vill du ha?
Christer.
Christer i Falköping
01-06-2008, 06:25
Kikade på dina igen Tepa. Det du har är ju skäggirisar, små om jag ser rätt? I så fall är de Iris pumilahybrider tror jag. Pumila= små, dvärg. Det är en annan sorts iris som ju har rotstockar som ligger ytligt där solen skall steka på dem. Strandirisar planteras inte lika ytligt och vill ha det lite fuktigare, men är i stort sett lika lätta att ha och göra med.
Christer.
Krolliljan
01-06-2008, 06:35
CITAT (Christer i Falköping @ 31-05-2008, 21:26)

Iris sibirica. En Iris sibirica som kommer från en trädgård i närheten av VästraTorsås i småland. Har stått där så länge de kan minnas och det är lång tid. En av mina favoriter bland irisar.
Den är jätte vacker
Christer i Falköping
01-06-2008, 06:48
Som jag skrev, jag delar till hösten. Kan ju berätta här innan, så kan jag dela upp dem i många småbitar och skicka till er som vill ha här på forumet. Intresse för det? Så långt de räcker såklart.
Christer.
DragonLady
01-06-2008, 19:55
CITAT (Christer i Falköping @ 01-06-2008, 07:48)

Som jag skrev, jag delar till hösten. Kan ju berätta här innan, så kan jag dela upp dem i många småbitar och skicka till er som vill ha här på forumet. Intresse för det? Så långt de räcker såklart.
Christer.
Räkna med mig om du ska dela dem till hösten.. de var väldigt vackra, jag älskar blåa irisar o denna var otroligt vacker
....... har inte så många irisar än bara en... men jag jobbar på det
Christer i Falköping
01-06-2008, 19:58
Har tre stora ruggar av just den, plus ett antal småruggar här och var, så det kommer till dig till hösten.
Christer.
DragonLady
01-06-2008, 20:16
Underbart

så mycket
Österläge
01-06-2008, 20:33
Vilka vackra irisar! Jag kan oxå tänka mig en när du ska dela, Christer...
Christer i Falköping
01-06-2008, 20:38
Jag gör så mot augusti-september att jag frågar här hur många som vill ha en bit av dem, så delar jag upp efter det, blir det bra? Istället för att jag sskriver något här nu och sedan glömmer vem jag lovat vad

Minnet brukar vara som ett såll nämligen.
Christer.
(Fast ni får gärna påminna mig att jag skall dela dem vid samma tidpunkt, det måste göras i år, annars blir det väldigt taskig blomning nästa år.)
DragonLady
01-06-2008, 20:51
Okej!
Då påminner vi dig till hösten Christer

............ om jag inte också glömmer
Ingrid Zon3
01-06-2008, 21:09
Den ljusa är helt underbar, Christer! Och nu är din blomning före min, mina I. sibirica har inte slagit ut än.
Ska påminna mig om att påminna dig... hur nu det ska gå?
Hej Christer i Falköping!
Jag är egentligen ingen iris-älskare, men den där ljusa fick mig ändå på fall! Hoppas det finns en liten bit till mig med i höst!?
Kanske början på en ny passion!
mvh/ anne (zon 3)

En riktig snygging.
Jag har också några Iris sibirica. Har ingen aning om vilka olika färger de har än. Ska bli spännande att se.

Iris sibirica.Ska lägga namnet på minnet.
Var till en vacker park idag och såg en del underbara irisar där. Börjar som smått förstå att en del samlar på dom.
Dom bilder ni visar här på forumet är underbara.
Fick med en Irisknöl som bonus när jag beställde från odla. Om den klarar läget på balkongen kanske den får sällskap såsmåningom.
Christer i Falköping
07-06-2008, 06:27
Irisar är trevliga och väldigt lätta att ha och göra med. Lättsådda dessutom. Så bara fröerna på hösten och ställ ut krukan i skuggigt läge. De tar sin tid att komma igång på våren, men sedan sätter de fart. Man kan ju säga att det finns två grupper, de skägglösa och de skäggiga. De skägglösa, som I sibirica, gillar ett mer fuktigt läge och klarar ett skuggigare läge. De har dessutom något mindre blommor. De skäggiga klarar ett betydligt torrare läge och älskar sol, finns undantag men i stort sett är det så. De brukar dessutom få ganska stora och kraftigt färgade blommor. En del kan till och med gå åt det vulgära hållet i färgsammansättning och det kan ju aldrig vara fel. I vilket fall är alla odlingsvärda tycker jag.
Christer.
Jättefina Irisar! Vad tidigt de blommar hos dig, mina brukar slå ut i slutet av Juni men det kanske blir tidigare i år efter den här värmeböljan.
Christer i Falköping
07-06-2008, 07:56
Tror nog det är värmen. Men inga av mina skäggiga irisar har visat knopp än. De tog i och för sig mycket stryk av ett par sena frostnätter, så de kanske inte blommar alls i år.
Christer.
lena:-)
07-06-2008, 16:28
Här har jag en iris som blommade kort men intensivt förra veckan...hittar inga fler knoppat tyvärr och det är första och enda blomman jag sett på tre år
Christer i Falköping
07-06-2008, 16:35
Härlig färg!! Det händer ibland att de strejkar av någon anledning jag inte förstår. Jag köpte ju en skäggiris för många år sedan som inte blommade på fem år och när den väl gjorde det var det fel färg. Visst nu uppskattar jag den, men då var besvikelsen så stor att jag nästan grävde upp och slängde den.
Christer.
lena:-)
07-06-2008, 16:45
Visst är den läcker..sniglarna har gått hårt åt den tidigare år så jag har nästan tänkt att hänvisa den till komposten, visste ju knappt vad det var för nåt eftersom den aldrig blommat tidigare. Är detta vad du, Christer, kallar en "skäggiris"?
red: den som spar han har massa brôte i lådorna men även en del matnyttig samt värdefullt vetande...
hittade "lappen" till Irisen..IRIS PUMILA ..dvärgiris... färg blå ..25 cm..
Christer i Falköping
07-06-2008, 18:29
Ja, det är en skäggiris. En av rätt många arter. Skägget ser du i svalget på blomman, en hårliknande yta som du kan se tydligt.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.