Fridalind
Jag vill be om er åsikt i en fråga som fått mina grannar att bli arga och sårade och det hela

känns verkligen pest! Vi är tre familjer som nyligen byggt varsitt hus på en lten gata. Vi har

tomten i mitten. Alla har vi helt ofärdiga tomter förstås och har nu under en tid diskuterat lite

fram och tillbaka vad vi ska ha mellan våra tomter. Det är i stort sett omöjligt att komma fram

till något alla gillar och på båda sidor om oss är viljorna ganska starka och vi tycker inte att våra åsikter tas på

något direkt allvar.

På ena sidan säger de blankt nej till vårt förslag på staket och vill ha ett annat. Det verkar

inte finnas direkt något förhandlingsutrymme. Vi kan tänka oss att gå med på deras önskemål, men

det känns ändå som vi vill ha mer insynsskydd än så.

På andra sidan enades vi efter mycket om och men om ett staket som vi alla ville ha. Fast de har

backat nu och tänker sätta ett annat vare sig vi är med på det eller ej.

Vi har vid något tillfälle nämnt att vi vill ha Tujahäck på delar av vår tomt (alltså att vi ska

sätta själva, inte frågat om de vill vara med på den). De har inte sagt något om detta. Nu har jag

klantigt nog skrivit på min blogg att vi ska ha tujahäckar, höga osv. Överdrivet skrivet -

beskrivit som höga plank av Tuja (skämtsamt menat). De hittade bloggen och är nu arga.

Vi har förklarat att vi inte har bestämt detta. Men samtidigt har vi ju rätt att sätta dessa

plantor, eller? Är man elak om man sätter Tuja på sin tomt som väggar i sin trädgård? Är det

liksom något man inte bör göra? Vi har aldrig bott i hus tidigare, allt med trädgård är nytt och

vi vet inte hur mycket man ska be om lov hos grannarna osv. Att vi funderar på Tujan betyder inte

att vi inte kommer vara med på deras staket.

Det hela känns urjobbigt. Jag har förklarat att det hela var skämtsamt skrivet osv. Men de är arga

och sårade. Vi har barn i samma ålder som leker och har roligt. Vi vill absolut inte stöta oss med

grannarna.

Vad har ni trädgårdserfarna för åsikter om häckplantering på sin tomt? Är vi taskiga om vi sätter

delvis Tujahäck på lämpligt avstånd från tomtgräns? Vi vill inte att det ska bli konflikter med

grannarna.

Tacksam för tankar och åsikter!
renate
Ni är inte tvungen att går med om ett staket grannen vill ha men inte ni.Det är klart att ni kan plantera en Tujahäck på eran tomt,ser bara till att den är minst en halv meter inne på eran tomt och tänk på att den blir stor men går att klippa in,jag har en tujahäck mot grannens tomt och inte frågade jag grannen om lov..Sedan beror det lite på hur stor era tomter är.
Christer i Falköping
Knivigt det där. Men rent praktiskt är det så att om ni sätter thujaplantorna såpass långt in på er tomt att ni kan sköta den utan att trampa in på grannens tomt är det helt ok. Men det är ju det där med grannsämja som kan vara så svårt att handskas med. Själv har jag tur att ha en granne som snarast är för snäll när det gäller häckval.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon