Jag vill be om er åsikt i en fråga som fått mina grannar att bli arga och sårade och det hela
känns verkligen pest! Vi är tre familjer som nyligen byggt varsitt hus på en lten gata. Vi har
tomten i mitten. Alla har vi helt ofärdiga tomter förstås och har nu under en tid diskuterat lite
fram och tillbaka vad vi ska ha mellan våra tomter. Det är i stort sett omöjligt att komma fram
till något alla gillar och på båda sidor om oss är viljorna ganska starka och vi tycker inte att våra åsikter tas på
något direkt allvar.
På ena sidan säger de blankt nej till vårt förslag på staket och vill ha ett annat. Det verkar
inte finnas direkt något förhandlingsutrymme. Vi kan tänka oss att gå med på deras önskemål, men
det känns ändå som vi vill ha mer insynsskydd än så.
På andra sidan enades vi efter mycket om och men om ett staket som vi alla ville ha. Fast de har
backat nu och tänker sätta ett annat vare sig vi är med på det eller ej.
Vi har vid något tillfälle nämnt att vi vill ha Tujahäck på delar av vår tomt (alltså att vi ska
sätta själva, inte frågat om de vill vara med på den). De har inte sagt något om detta. Nu har jag
klantigt nog skrivit på min blogg att vi ska ha tujahäckar, höga osv. Överdrivet skrivet -
beskrivit som höga plank av Tuja (skämtsamt menat). De hittade bloggen och är nu arga.
Vi har förklarat att vi inte har bestämt detta. Men samtidigt har vi ju rätt att sätta dessa
plantor, eller? Är man elak om man sätter Tuja på sin tomt som väggar i sin trädgård? Är det
liksom något man inte bör göra? Vi har aldrig bott i hus tidigare, allt med trädgård är nytt och
vi vet inte hur mycket man ska be om lov hos grannarna osv. Att vi funderar på Tujan betyder inte
att vi inte kommer vara med på deras staket.
Det hela känns urjobbigt. Jag har förklarat att det hela var skämtsamt skrivet osv. Men de är arga
och sårade. Vi har barn i samma ålder som leker och har roligt. Vi vill absolut inte stöta oss med
grannarna.
Vad har ni trädgårdserfarna för åsikter om häckplantering på sin tomt? Är vi taskiga om vi sätter
delvis Tujahäck på lämpligt avstånd från tomtgräns? Vi vill inte att det ska bli konflikter med
grannarna.
Tacksam för tankar och åsikter!