Maste
Hej!
Jag är nybliven husägare samt innehavare av två plommonträd. Till min fasa har jag upptäckt att ungefär hälften av frukterna är ruttna och skrumpna! Vad är detta och vad kan jag göra?? Är nu (slutet av augusti) den rätta tiden att beskära plommonträd?

Tacksam för svar!

MVH
Charlotte
charlotteallen2003@yahoo.com
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som fruktmögel(gul monilia), plocka bort angripna frukter så snart du ser att de är sjuka + glöm inte kartgallra nästa år sitter frukterna tätt så sprids smittan snabbt.

Det är nu under JAS (Juli-sep) som man kan beskära stenfruktsträd. Man brukar dock inte hålla på och beskära stenfruktsträd speciellt mycket men man kan ju ta bort fula grenar + kanske några till ifall kronan är tät så att man får in luft i trädet.
Cilla
Gula monilian är hyfsat lätt att besgränsa, även om man inte kan få bort den helt. Plommonträd som ger mycket frukt som sitter tätt har tendens att få det, liksom vissa äppelsorter.

Utöver att gallra karten innan de mognar så är det viktigaste att ta bort alla sjuka frukter och lägga dem en bit ned i komposten. Moniliaangripna frukter på marken och som sitter kvar i trädet (det kan de göra hela vintern som så kallade "fruktmumier") sprider sporer till nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon