Full version: vildvuxen bakgård
lynxie
Jag tänkte göra trädgård av en vildvuxen bakgård. Men hur börjar man?? Tänkte fixa iordning cirka 20 kvadratmeter till att börja med.

Det växer gräs lite sporadiskt. Lite buskar längs väggen. Massa ogräs som jag börjat riva bort. Några fina ormbunkar.
Jorden är väldigt torr och dålig. Det som växer sitter knappt fast.
Jag bor i hyresrätt, studentbostad och kommer inte bo här i 10 år framöver.
Målet är att få det mysigt, kunna odla lite kryddor, ha några blommor och kunna sitta och fika där.

Ska jag riva bort allting och börja om från början, bort med allt ogräs, lägga på ny jord osv? Hur lång tid tar det tills det blir någon slags ordning där då?
Eller ska jag ha kvar det lite fula tussiga gräset och dom fina ormbunkarna och satsa på att göra ett parti där jag kan odla lite kryddor och sånt?
Det finns lite stenplattor. Vet inte riktigt vad man ska ha såna till dock biggrin.gif

Någon som har några tips på hur jag kommer igång? Kanske på några bra artiklar också?
Christer i Falköping
I stort sett gav du dig själv svaret tycker jag. Bort med det du vet är ogräs och blanda ned ganska mycket ny jord(köp kogödels på säck, billigare än det andra plus att det är en fantastisk jord snarare än gödsel)och kalkad och gödslad torv också. Torven hjälper till att hålla fukten i jorden. På det sättet kan du komma igång redan nu.
Christer.
Fru fet
Eller gör en uteplats av stenplattor och odla i krukor. Väl så lätt, snyggt och mobilt om du vill ta växterna med dig om du flyttar.

jenny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon