hippo
Nu har det hänt igen. Mitt fikon (Bornholm) har fått bruna prickar på bladen. Bilden är tagen förra året och då kom dom senare, men nu ser jag det igen på några av bladen. Vad kan det vara??? confused.gif Den ser frisk ut i övrigt. Fikonet är planterat i en stor hink och står i växthuset.
Någon som vet??
100_0370hip.JPG

eco-fighter
Hej!

Enligt mina bulgariska böcker om fruktträd är de flesta sjukdommarna gemensamma för de flesta frukträden. Ingen speciellt sjukdom som gäller bara fikon. Det som syns på bilden verkar vara någon form av "rost" eller svampsjukdom. Rekommederas kemisk besprutningsmedel (fråga i någon större blomsteraffär eller på Lantmännen och visa dem gärna bilden). Om inte alla blad är infekterade, så kan du ta bort alla sjuka blad och bränna dem.

MVH

P.S. Fikon blir upp till 12m höga träd. Som bukar ger de inte frukt, någon enstaka kanske. Hur lyckas du har dem i ett växthus? Planatn fryser vid -10/-15c. Fikon tycker om neutrala jordar med lågt PH.
Bassam
h
Det ser ut som fattas Kalcium på grund att du har högt HP,
Du kan kalka lite.
Lycka till, H;Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 02-06-2008, 18:27) *
h
Det ser ut som fattas Kalcium på grund att du har högt HP,
Du kan kalka lite.
Lycka till, H;Bassam

högt Ph är när det finns kalk i jorden . fikonet på bilden lider av rost skulle jag tro eller av någon annan svamp . plus fikon trivs i kalkrik och mineralrikjord .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon