Full version: Blyblomma
zaaritha
Den har tyvärr stått lite avsides och torkat till m bladen.
Men; nu är dem omplanterad.
Tror ni att den kan leva vidare, står nu på ett bord vid fönster mot
söder.................
Christer i Falköping
Ställ hellre ut den på norrsidan huset om du kan. Duscha den gärna med trädgårdsslangen när du ändå vattnar det övriga ute.
Christer.
jahi
CITAT (Christer i Falköping @ 01-06-2008, 07:16) *
Ställ hellre ut den på norrsidan huset om du kan. Duscha den gärna med trädgårdsslangen när du ändå vattnar det övriga ute.
Christer.

Norrsidan????
Min står ute i värsta södergasset, men den verkar trivas med det.
Jag har alltid trott att den vill ha mycke ljus.
Christer i Falköping
Men just nu mår den inte särskilt bra och då brukar det hjälpa om de får stå lite skuggigare och ute i början. Blyblomman verkar vara en växt som antingen trivs eller dör, inget mellanting för den.
Christer.
Alexander-VG-zon3
eller sätter man den i öst läge eller väst så får den skugga men ändå lite sol och värme , ibland kan norrläge bli kyligt om nätterna tidigt på sommaren och det motverkar ,, än är nätterna bara runt +10c . fast det är ju varmt på dagen i norr ju . jag brukar sätta växter som ska ''återhämta'' sig i halvskugga och sedan flytta dom i södersol eller ha dom kvar när dom mår bättre . dock är det tåliga växter sätter jag dom i södersolen direkt eller ett annat alternativ är att sätta dom i söder men att man skuggar dom då får dom värme och silad sol plus varmare nätter vilket är en fördel för växter som ska återhämta sig . står den i skugga och har ca 25-30c och nätter på +5c +10c och inget ljuse så kan det ibland bli att dom antingen står och stampar eller att dom växer konstigt ( sträcker sig efter ljuset ) .

men det beror ju på vilken växt det handlar om växter som trivs och vill ha norrläge ska man givetviss sätta där friska eller sjuka och dom växer ju oftast bättre där ockås för det är va de vill ha . en växt som vill ha rent söderläge kommer inte återhämta sig så bra i norrläge eller vilja växa där .
jahi
O.k, bra att veta smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon