*Ulrica*
Jag planterade min rosenhäck för precis en månad sedan och alla plantorna växer fint. Klicka här för att se tråden om min rosenhäck.

Men många av Martin Frobisherplantornas blad ser konstiga ut. De andra två sorterna ser väldigt friska och fina ut. Vissa av bladen på Martin-plantorna ser "normala ut" men de flesta har liksom "fastnat" i någon sorts knoppstadium med helt missbildade blad:
[attachment=19026:rosfel.jpg]

Vad kan det vara? Jag vattnar en gång i veckan rejält så det kan inte vara torkan.
Ezereht
Bara en ren gissning "lånad" från en annan tråd, där hade nån gödslat gräsmattan med strolle combi, och dom misstänkte lite av "ogräsmedlet" runnit ner mot häcken. Kan något liknande ha hänt hos dig? För dom fick också sådana där blad. Fast det var syrener tror jag.. hm. g.gif
*Ulrica*
Häcken är över 30 meter lång fördelat på tre partier, Martinplantorna är satta som var tredje med två andra mellan och ingen planta av de andra två sorterna ser konstiga ut. Dessutom är det äng bredvid som aldrig blivit gödslad eller giftad på något sätt...
Bee
I väntan på expertsvar vill jag bara trösta och säga - tat lugnt och vänta.
Jag har inte på långa vägar så många rosor som du men jag har haft samma problem.
Vissa av rosorna har sett för bedrövliga ut ett bra tag efter planteringen. Förra året var det två sorter som utmärkte sig - Rhapsody in Blue som jag köpte från Rosenposten och lilla Bonica. RiB var helt nerlusad när den anlände och hade det inte varit för de vackra blommorna som kom så hade den åkt på soptippen! Bonican kom inte igång förrän i slutet av juli.
I år är RiB en av de bästa så här långt.
Så hav tröst, dom uppför sig olika helt enkelt och det är bara runt en månad sen du satte ner dina rosor!
*Ulrica*
Tack... ja, det kanske är något tillfälligt... ska kolla lite närmare idag...
Kajsa
Nyp bort så mycket du kan och släng i soptunnan, bladen som rullar sig på längden är lilla rosenbladsstekeln.
Här lite att läsa Skadedjur/ Svenska Rosensällskapet
Det gäller att vara med lite nu tidigt på sommaren och ta bort så mycket som du orkar, handjaga är nog det som gäller.
*Ulrica*
CITAT (Kajsa @ 02-06-2008, 21:57) *
Nyp bort så mycket du kan och släng i soptunnan, bladen som rullar sig på längden är lilla rosenbladsstekeln.
Här lite att läsa Skadedjur/ Svenska Rosensällskapet
Det gäller att vara med lite nu tidigt på sommaren och ta bort så mycket som du orkar, handjaga är nog det som gäller.
Huvva så läskit.... men varför bara en av sorterna? Hur kan steklarna veta vilka som är vilka när de står var tredje planta?! Och hur kom de dit?

Får läsa i din länk och se om jag blir något klokare...
*Ulrica*
Nu har jag klippt bort alla missbildade skott så får vi se vad som händer.

Idag såg jag att vissa plantor av de andra sorterna hade lite gröna bladlöss i toppen. Utanpå/ovanpå lössen sitter små, små ljusgröna "flugor". vad kan det vara - bra eller dåligt?

Behöver jag göra något mot lössen?
Kajsa
Lössen får du bort med en kall vattenstråle, spruta hårt och så upprepar du det efter några dagar. Kanske åker en del av det andra också med i farten. Det är mer än vanligt i år av skadedjur av alla de slag, kan det vara den blöta, varma vintern tro ?
*Ulrica*
CITAT (Kajsa @ 03-06-2008, 22:16) *
Lössen får du bort med en kall vattenstråle, spruta hårt och så upprepar du det efter några dagar.
Men skadas inte ros-skotten av en sådan behandling? Vad händer om jag låter lössen sitta kvar?
Kajsa
Nej det är bara att spruta på med vatten, det tål dom och blir finare av. Lössen suger på blad och knoppar och så försvagas rosorna, knopparna blir förstörda.
*Ulrica*
Ska kolla nivån i brunnen idag och fundera på ifall jag kan slösa lite på att få bort lössen....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon