L8 B.
Hej!
Var ute i går och hittade denna, bland humleblomsterna. Har den bara fått lite fanatt, eller är det något specifikt fenomen? (Så där att i en pelagonblomma kan det komma fram en ny blomma?)

Åsa, mälardalen zon 2
Har för mig att det kallas peloria då det blivit lite fel på generna och konstiga blommor bildas då.
Piccante
har sett det ganska ofta på humleblomster, de verkar vara speciellt känsliga för denna störning?
pejori
Tycker personligen att det är lite kul, när blommor spårar ur, och försöker alltid spara frön.
Är värdelös på frösådder, men skickar över frön som jag vill testa till en granne istället.... tummenupp.gif

så kolla om du kan hitta frökapslar på den...Det är alltid kul om man får det att fungera tummenupp.gif
L8 B.
Ja, det kanske man kan göra...Får man ta frön i ett naturresarvat?
Undrar om det är en genförändring, ska kanske kolla upp ordet som någon skrev ovanför...skriver och tänker samtidigt...
Piccante
CITAT (L8 B. @ 02-06-2008, 13:24) *
Ja, det kanske man kan göra...Får man ta frön i ett naturresarvat?
Undrar om det är en genförändring, ska kanske kolla upp ordet som någon skrev ovanför...skriver och tänker samtidigt...

Jag googlade och läste lite om det och det verkar som om växter med den genetiska förändringen ofta får svårt att producera frön. Vegetativ förökning (delning) hade nog funkat men då får du gräva upp plantan för säkerhets skull och ha den hemma ifall du skulle misslyckas med att ta skott och rota så du kan ta fler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon