mamamaggan
01-06-2008, 11:57
Håller på och "möblerar " om på min balkong. Flyttade på mina monster till kapkrusbär ( snart 2 m höga! ) och fick se att det är ohyra på dem . Är dålig på att identifiera dem men det är små vita insketer som flyger iväg när jag rör vid bladen.
Råd hur jag blir av med dem tack!
Christer i Falköping
01-06-2008, 14:37
Låter allt som vita flygare. Knepiga att bli av med även med gifter. Kan du ställa ut dem i en trädgård eller liknande i ett par veckor? Då bör de som finns kvar i uterummet dö bort nämligen. Samtidigt dushar du physalisen kraftigt med såpavatten (med lie rödsprit i) minst varannan dag under hela tiden. Körde den metoden när jag fick in skiten i ett av växthusen i Tråvad. Hela tiden skall du skaka de eventuella växter du har i uterummet för att få tag i de som kan finnas kvar och spreja med såpa på dem också. Ett jättejobb att bli av med, men ett måste är jag rädd.
Christer.
Obs! Inga växter som blivit sprutade med såpalösning får stå i solen förrän de torkat. Annars bränns de sönder av solen.
Christer.
Margith
01-06-2008, 14:47
Vita flygare är nog den enda ohyran som jag tvärsäkert känner igen (förutom gröna bladlöss)
För några år sedan hade jag dem i mina vild-pelargoner.
Typiskt är att när du rör i växten lyfter dem som ett moln. Håll igen munnen, de lyfter inte mycket högre än till din ansiktshöjd

Ställ ner växten och de landar lika fort igen. Otäckingarna sitter under bladen. Böj på nacken, utan att röra växten och kolla underifrån. Ser du vita små trekanter? Isf är det vita flygare!
mamamaggan
01-06-2008, 14:49
Tack för det rådet. Då blir det till vara ihärdig så jag blir av med dem.
Du skrev att jag kan ställa ut plantan men inte i sol. Det måte väl vara OK att ställe ut den på natten ? Här hemma har jag bara en liten plätt vid ingången där jag kan ställa den och där är det sol större delen av dagen.
Men om jag ställer den på trappen ( under tak och med väggar på tre håll) borde det funka att ha den ute på natten , eller hur?
Christer i Falköping
01-06-2008, 14:53
Det är just när de är nydushade som de inte skall träffas av solen, i övrigt går det bra med sol. Du kan inte ställa in dem i uterummet så länge de vita flygarna finns kvar. De är bland de svårare att bli av med. De har nämligen ett vaxlager som skyddar dem mot det mesta. Gifter funkar inte speciellt bar heller. Det blir alltid någon som överlever och därmed blir immun mot giftet, även dess avkomlingar blir det då. Bara till att vara ihärdig.
Christer.
mamamaggan
01-06-2008, 16:10
Tack !
Då åker den ut till natten och så ställer jag den inne i hallen när den är nyduschad. Den får inte komma in i mitt uterum förrän jag är säker på att det inte finns några vita flygare kvar!!!
Christer i Falköping
01-06-2008, 19:18
Glömde skriva en sak. Anledningen till att du måste dusha så ofta är att även äggen kan klara av såpan på grund av vaxlager på sig. Men med lite rödsprit i såpalösningen knäcker dem så sakteliga.
Christer.
mamamaggan
01-06-2008, 22:26
Misstänkte att det hade med ägg att göra att jag måste duscha den så ihärdigt.
Har duschat den nu i kväll. Den står på trappen och när jag sprutade lösningen på den så flög det i väg en massa vita flygare.
I morgon ställer vi in den i hallen och så ut osv.
Har ännu inte sett några flyfän på de andra växterna på balkongen så jag hoppas att de klarar sig.
Om du vill bli fri från äggen, det är bra att spreja med olja som blanda med vatten, på grund att äggen kan inte endas så de
Ska dö,
Lycka till, H:Bassam
Det där med vaxlagret visste jag inte, men att dom är hemska att bli av med har jag fått erfara. Jag har inga kapkrusbär, stockrosor och i höst ingen asarina tack vara dom vita otäckingarna..Man ska kanske blanda i lite mer sprit, och ge asarinan en sista chans...Tack för råden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.