Har rosa rugosa friväxande på en vall tillsammans med aklejor, vinbärsbuskar, fläder och i år en hel del ogräs, främst högt gräs. Rosorna planterades för ca 25 år sedan och har då och då klippts ned till ca 20 cm, senast förra våren. De har aldrig fått någon särskild näring. I år är (alla) bladen på vissa av de små rosbuskarna helt blekgula men med gröna bladnerver. Den gula färgen är ljust citrongul, inte alls den halmgula färg som beror på torka eller "förgiftning" pga akut övergödning. Jag kan inte hitta ngt om dessa symtom när jag googlar, men är det någon här som vet vad som kan ha drabbat mina rosor?
Nu svarar jag själv, för jag tror jag har ställt diagnos: Järnkloros pga för högt pH i jorden. Ska spraya med 2-procentig järnsulfatlösning och se om det hjälper. Om ngn ändå har ngn annan teori vill jag gärna veta den! Har för mig att jag såg gammal grillkol på vallen bland rosorna förra våren när vi klippte ner dem, de som bodde i huset förut har väl brukat tömma grillen där, tänker jag...