björnen
01-06-2008, 13:56
Hej,
har tyvärr blandat ihop sticklingar med staketvin(sur jord) och en hybridsort "red swensson", vet ngn om man kan se skillnad på blad eller dylikt för att kunna skilja dem åt? Behöver omplanteras nu och få rätt jord...
mvh björnen
RibesRubusVitis
01-06-2008, 15:00
Välkommen i gänget; sånt händer mig ideligen när jag glömt märka brödpåsar med sticklingar i kylen. Det finns egentligen inget sätt att se skillnad förrän du skördat frukten (förutom DNA-analys, såklart). Bladformen varierar inom varje variant, så man kan inte lita på ”ampelografin”.
Den goda nyheten är att det där med surjord eller kalk mest är nys, så länge du håller dig till en neutral normaljord. Hos mig trivs baltiska Nordica med Himrod, Léon Millot, Maréchal Foch och Rondo i skånsk lera. När jag köpt billig plantjord (mest torv) kan jag ibland blanda i en sked trädgårdskalk för att få bort syran tills rankorna kommit ut i vingården.
(Olika Vitis-arter kan däremot ha enkla eller dubbla klängen, men jag tror inte detta gäller Swensons hybrider.)
björnen
02-06-2008, 11:05
Tack för svaret o visad förståelse,
Jag har också Nordica(växer som attan) mot vägg i zon 3 ute samt Himrod och en liten Schuyler i kruka, skall ingen av dessa ha kalkrikt? Bör jag sluta med årligt algomin tillskott?
Hur kommer det sig att det poängteras överallt att staketdruvorna(zilga sukribe osv) måste ha sur jord?
lite svårt att få till surt här eftersom vårt kranvatten ligger på PH 8,7....
RibesRubusVitis
02-06-2008, 16:42
Om du har flera sticklingar, kan du göra jämförande studier med olika inblandning av kalk i olika krukor. Det handlar hela tiden om rätt små skillnader, där staketdruvorna trivs aningen bättre i lite surare jord. Den billiga jorden är mest torv och därför surare. Men om din Nordica växer som attan ute, liksom hos mig, är det ju inget problem.
Själv ger jag aldrig någon näring sedan vinrankorna kommit ut. När de slagit rot i kruka kan de få vanlig flytande växtnäring vid vattningen. På sticklingsstadiet kan näring vara skadlig om bladtillväxten stimuleras innan rötterna räcker till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.