Full version: Lökbaggar,
Margith
Nu har jag återigen en fråga som jag inte riktigt vet om den hör hemma i avdelning Natur eller avdelning Ogräs och skadedjur.
Jag hittar information om att lökbaggar käkar lök och liljekonvaljer, men i vilken hastighet?
Jag har både lök och liljekonvaljer så att jag kan dela med mig, men tänker de äta upp rubbet hämtar jag hagelbössan ranting.gif

Vad ska jag göra?
KURT
Precis som liljebaggen är lökbaggen en mycket sentida invandrare (vi kommer nog att få betydligt flera), de här båda förväxlas ofta. Men ser man dem på deras värdväxt så vet man ju vilken det är, annars har ju lökbaggen röda ben och rött huvud:

http://www.tradgard.org/kunskap/tradgardss...ilje_bagge.html
Margith
För en gångs skull hade jag inga bekymmer med att artbestämma det här djuret. Det ÄR en lökbagge, till skillnad från liljebaggen som har svart huvud och svarta ben.
OK då, lite hjälp fick jag ju av att den satt i en rugge gräslök, i en rabatt som inte innehåller en enda lilja tongue.gif
Men min fråga kvarstår: är det nån som vet hur aggresiv den här lilla gynnaren är?? Ska jag försöka att utrota den snabbt som 17, eller ..???

Och förresten, är det nån i norrbotten som haft en liljebagge i sin trädgård? Själv har jag bara sett dem på bild och i trädgårdar i södra Sverige....
Margith
Är det ingen som har erfarenhet av lökbaggar?

Är de lika eländiga som jag förstått att liljebaggar är??
Lillja
Jo du, här i Umeå finns det baggar huvaligen va många jag har
mosat, jag har myrr på de som sitter på lilljerna, vackra skalbaggar
men så jobbiga förstör ju allt i rekordfart.
pejori
Så fort jag hittar röda kryp på mina liljor så pudrar jag dom med myrmedel!!!!!!
Helst baytions, men även annat myrmedel funkar om än inte lika bra.(man får pudra oftare med det andra) tummenupp.gif
Två gånnger en regnig sommar räcker tummenupp.gif
KURT
Det är ju inte nyttigt med kemikalier på något man skall äta. Mot liljebaggar menar endel att det fungerar med att pudra med vedaska.
Betty
CITAT (Margith @ 01-06-2008, 16:34) *
Och förresten, är det nån i norrbotten som haft en liljebagge i sin trädgård? Själv har jag bara sett dem på bild och i trädgårdar i södra Sverige....

Jejja hittade en lökbagge i sin trädgård tidigare i vår, vet att hon hittade en förra sommaren med men fler tror jag inte att det var... vi bor i samma bostadsområde i Luleå. Jag har en bekant en bit utanför stan som också sett lökbaggar i sin trädgård men vet ingen som har några problem med dessa, som det verkar, ännu rätt ovanliga kryp för våra breddgrader.

Så låt hagelbössan stå ett tag till du och kläm ihjäl de du stöter på om du känner dig tveksam till deras sällskap. Det är ju alltid lättare att bekämpa dem så länge de är någotsånär fåtaliga, typ "mota Olle i grind". tummenupp.gif
Margith
Tack, nu känns det lite lugnare.
Jag ställer undan geväret så länge.
Men jag ska nog hålla koll, tänker min lilla krabat bjuda in hela sin släkt till min trädgård, tar jag fram geväret igen!
Jejja
Jodå jag har sett lökbaggar i min trädgård. Hittills bara en den här sommaren, men förra hittade jag några stycken. Men de verkar inte göra värst mycket skada, inte som jag har upptäckt i alla fall. De jag hittade förra sommaren fanns i blomrabatten och baggen i år fanns i gräslöken precis som din.
Bild på årets lökbagge

Ska du döda den så håll för öronen - den skriker om nåd... whist.gif
KURT
Hur ser lökbaggens larver ut? liknar de liljebaggens larver?
Margith
CITAT (Jejja @ 02-06-2008, 16:05) *
Ska du döda den så håll för öronen - den skriker om nåd... whist.gif

Ingen risk, jag tänker inte döda den. Iaf inte så länge det bara är en enda.
Nöjer den sig med lite gräslök så bjuder jag på det smile.gif
Jejja
CITAT (KURT @ 02-06-2008, 16:26) *
Hur ser lökbaggens larver ut? liknar de liljebaggens larver?

Ingen aning, jag har aldrig sett nån larv vad jag vet... Iofs har jag väl sett många olika larver i trädgården men jag vet inte vad en enda av dem blir efter larvstadiet... Men det borde man kunna googla...

edit:
Efter lite googlande hittade jag ett väldigt intressant examensarbete från alnarp som handlar om just lilje- och lökbaggar! Där finns bild på liljebaggens larv, men inte lökbaggen. Jag skulle dock tro att de ser lika ut, med tanke på deras likheter i bagge-stadiet. Examensarbetet finns som pdf här!
KURT
Det var ju mycket rolig läsning från Alnarp, även om man kanske rent vetenskapligt önskat att de använt sig av mer än 1 liljebagge i varje försök!!!! Det visar om inte annat att det förmodligen går att förebygga angrepp och att det finns alternativ till de traditionella bekämpningsmedlen, och att dessa alternativa ämnen förmodligen också är effektiva mot andra skadeinsekter.

Och söker man efter bilder på lökbaggens larver (Lilioceris merdigera), så hittar man både vuxna lökbaggar som producerar larver:

http://www.zin.ru/Animalia/Coleoptera/eng/shibaev1.htm

Och bilder på själva larven, vilket också bekräftar att lökbaggens larver verkligen ser ut och har samma beteende som liljebaggens larver:

http://aoki2.si.gunma-u.ac.jp/youtyuu/HTML...nagahamusi.html
Margith
Liten uppdatering:

1:a juni 1 lökbagge
2:a juni 1 lökbagge
3:e juni 4 lökbaggar + 2 högar av nåt som kanske är lökbaggelarver crying.gif
Dessutom tydliga gnagskador på min kinesiska gräslök ranting.gif

Eftersom den här växten står i en blomsterrabatt där det inte finns nåt annat ätbart, är nu HELA rabatten beströdd med myrmedel.
Det gör jag iaf varje vår för att hindra fjärilslarverna som kaläter mina aklejor.
Nu hoppas jag bara att myrmedlet tar på lökbaggarna också....

Jag fortsätter hålla koll på de små monstrena.....

PS.
Jag börjar tro att min ursprungliga fråga nog hade passat bättre i avdelningen Ogräs och skadedjur -cry-.gif
Jejja
Nämen oj, det var ju ett riktigt litet gäng du har hittat! Jag måste nog gå ut och ta en närmare titt kring min gräslök... -fear-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon