jahi
Jag har faktiskt bara hittat två små i år.Bor i förort till Stockholm.
Hörde på Plus med Sverker att dom har korsat sej med Svart skogssnigel o kanske blivit kylhärdigare -fear-.gif
Vet inte om min snigelfrittfälla funkar eller vad det beror på.
Hoppas bara dom inte ligger i bakhåll o planerar ett atentat dom j........na ranting.gif
pejori
Tja du får plocka bort dom du ser, som har orange ("vingar") när du vänder på dom, har dom inte det, är det vanliga skogssnigar.. (alla bruna är inte mördarsniglar!!!!!) -fear-.gif
Lisbeth zon2
Det är så torrt att inte ens sniglarna orkar titta fram. Eftersom sniglar är nattdjur, vattnar jag på morgonen för att inte locka fram dem.
buffy
De ligger och lurar nedgrävda i jorden på skuggiga ställen och väntar på att slå till. Lyfte på en liten kruka igår, där under låg 3 mördare och trynade =( För en vecka sedan regnade det hela dagen, när jag var ute i Välaskogen (utanför Helsingborg) med hunden på kvällen var det gott om vuxna bruna sniglar på grusslingan. De var inte så gigantiska som de kan bli, men de var många. Jag såg en svart skogssnigel som parade sig med en brun (de ligger nära längs med varandra och liksom lägger ut "inälvorna" mellan sig). Just den bruna snigeln kanske var en svensk brun skoggsnigel, det vet jag ju inte, men det var ändå knappast en syn som gjorde mig varm om hjärtat =(

Snigelmedlet äts upp i år av råttor och en stor kråka som härjar på kolonin. Att göra fällor gm att lägga stora stenar eller andra tunga platta föremål ovanpå medlet gynnar råttorna, som gräver tunnlar under och rakar rent. Fällor av mindre stenar, brädor, kakelplattor etc är ingen match för kråkan som är stor och stark och allt annat än lättskrämd, den vräker bort hindren och gluffar i sig.
bikiv
Nu kommer dom fram, efter regnet.

Den för mig nya växten, Papegojamarant, med sina rosenröda blad... som skulle bli så häftig, finns inte mer! Totalt uppätna.

Sommarglim som skulle bli en så fin kantväxt (såddes för ca 3 veckor sedan) ser ut att ha blivit överkörd med gräsklippare. Bara stubb kvar.

Under ett av de stora, buckliga Basilikabladen hängde en stor brun en och i nivå med jorden höll en annan på att äta av stjälkarna på dillen.

Hittade några feta när jag drog bort Bergklint som förirrat sig i hallonhäcken.

Vi har massor med utströdd "Snigelfritt" både direkt på jorden och i fällor.

nygren777
Kolla in www.snigelstaket.se för en ny enkel lösning som funkar, salta trästaket!

Ibland är det enkla det bästa.

mvh Rickard
millann
vi har hela gården totalt invaderad av mördarsniglar. Det är helt sjuka mängder!!
Såå tråkigt när man försöker ha fina blommor och grönsaker... Vi plockar varje kväll hur mycket som helst, och man blir gråtfärdig varenda gång..

Tagetes, solroser, japanska lyktan, iris, persiljan mm mm mm
Blir bara tomma stjälkar kvar.. -cry-.gif

Är det nån som har nåt bra knep som funkar när det är översvämmat av sniglar, och de är överallt på stora områden??
Kan inte sätta ut ölfällor.. för jag har en hund som är öltokig.. giggle.gif
per@ljuvahem.se
Millan att bli av med mördarsniglarna det har vi fått lära oss att det inte går men det går att minimera problemen, hur man skall göra beror lite på hur man bor.
Mitt tips till dig är att du skapar en barriär runt din tomt för att plocka och döda sniglar skall man göra men man blir bara gråtfärdig när man nästa dag hittar lika många som vandrat in på tomten från kringliggande mark/skog/åker.

Steg 1. skapa en barriär med hjälp av sprayen UFF, eller nematoder
Steg 2. Plocka och döda de sniglar som finns inne på tomten.

Titta på Ljuvahem.se där hittar du mer information och produkter.

//Per
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon