Full version: odla meloner, hur ?
per d
impulskøpte 3 melonplanter i går på torget. nætmelon, honungsmelon och vattenmelon. de var bara så flotta med ett antal gula blommor på och några små melonebryon. de tre ær nu planterade i det MYCKET varma væxthuset.

hur gør man sen ? pollinerar med pensel læste jag någonstans. hur utvecklad skall blomman vara då ?

skall de bindas upp eller slingra sig på marken ?

orkar verkligen en uppbunden melonplanta verkligen bæra stora meloner ?

gissar att de skall vattnas mycet, eller ??
Åsa, mälardalen zon 2
I växthus brukar man binda upp plantorna + göra hängmattor till frukterna.

Alltför varmt ska nog inte växthuset vara, så skugga och vädra ordentligt när det är såna här varma dagar, få växter gillar när temperaturen klättrar en bit över +30C..

Håll jorden lätt fuktig, vattna på förmiddagen helst, så plantorna och jordytan torkat upp till kvällen. Det är bra om det inte är för blött framåt kvällen blöt jord/plantor + lite kyligare nattluft kan ge rothalsröta.

Så fort en honblomma har slagit ut kan man plocka en nyutslagen hanblomma, slita bort kronbladen från hanblomman och dutta med ståndaren som har frömjöl, i mitten av honblomman på pistillen. Pensel behöver man inte använda.

Man kan duscha plantorna ibland med mjölkvatten i förebyggande syfte mot mjöldagg. (spruta ej i gassande solsken).
per d
tack åsa !!

men hur ser man skillnad på hanblommor och honblommor ???

sen sa torghandlarn att någon av de 3 melonsorter jag køpte klarade pollineringen sjælv, men kommer inte ihåg vilken.
eco-fighter
Meloner är samma familj som gurkor och pumpor (squash), så det borde väl finnas frukt bakom honblomman, och inte bakom hanblomman...

Jag skulle inte våga satsa på meloner om sorten ger inte någon slags mini frukter (max 1,5 kg). I mitt hemland Bulgarien odlar man industriellt alla form av meloner strax norr om grekiska gränsen. I resten av landet får man inte lika stor skörd, så man gör det bara som extraknäck. Alltså skall det vara varmt och soligt.

Det blir intressant att se blider på frukter och höra mer om någon har lyckats med meloner här i Sverige. Jag är skeptisk.
per d
visst kan man odla meloner i stor skala i sverige och æven danmark.

http://www.tasteline.com/default.ns?strIte...tDocumentID=404
per d
så fann jag ett bra svar från 07 på min fråga om pollinering.

"CITAT (Eva 33c @ 28-05-2007, 20:47)
Ja varmt vill de ha, både i jorden och i luften. Här i zon 5 har jag inte flyttat ut mina plantor till växthuset än utan räknar med att göra det omkring 7 juni.
I växthuset måste man nog räkna med att hjäpla till med pollineringen. Meloner får både han- och honblommor. Man känner lätt igen honblommorna då de har en liten början till frukt bakom kronbladen. Ofta kommer det bara en massa hanblommor till att börja med (så till den grad ibland att man blir riktigt nervös...) och då hjälper det inte att dutta i dem. När man ser första honblomman är det dax att pollinera. Med en liten pensel kan man dutta från hanblomman till honblomman. Helst mitt på dagen har jag läst. Man kan också (det brukar jag göra) plocka en hanblomma, skala av kronbladen och dutta med den direkt i honblomman. Det skadar inte att upprepa proceduren några gånger. Om befruktningen misslyckas kommer det lilla fruktämnet att gulna och ramla av. Om det lyckas blir det en melon så småningom "

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon