Elihe
sweatingbullets.gif Hej i sommarhettan!
Alla ni som har nyplanterade magnolior- hur mycket vattnar ni i den här hettan? Jag vattnar varannan dag m 10 l vatten men är osäker om det räcker i denna värme. Min har stått planterad i ca 5 veckor. vill ju inte att den ska torka , men heller inte vattna ihjäl den.

g.gif

Christer i Falköping
Tror nog att det räcker om den stått i fem veckor. Men som du skriver, det är varmt och torrt ute så håll extra koll.
Christer.
Elihe
cool.gif Den ser OK ut, nya blad kommer o den har börjat växa lite, några blad frös vid sista nattfrosten, men det verkar inte påverka den nämvärt. Några blad har en lite gulaktig ton vilket oroar mig lite. wink.gif
Jan af Lisö
[attachment=19172:sunsation.JPG]Det är snarare regel än undantag att unga magnolior har gulfärgade blad om våren. Sedan skiljer det lite beroende på sort, Yellow River" har hos mig relativt gula blad alltid.

10 liter varannan dag känns som "lagom" dos, regel är att magnolior skall ha det fuktigt om rötterna, men inte stå i vattnet. Sen beror ju vattenmängden vad har du för sorts material i gropen, är det fuktighetshållande (som torv) eller lättuttorkande. Magnolia som står i torv i en lergrop skall inte ha lika mycket vatten som en som står i sandig jord. Sen är ju fråga om den har sol hela dagen eller om den står i halvskugga. Och hur mycket blad den har, ju mera blad dessto större avdunstning...

Var i Sverige står den...

Och en viktig fråga, är den krukodlad med fina rötter eller köpt med rotklump/avhuggna rötter...

Det var många funderingar det, men jag vill säga att det inte är bara fråga om antalet liter/dag. Sen är fåga om du skall kanske köra 30 liter en gång veckan så att vattnet sjunker neråt, vattnar man lite och ofta är risken stor att rötterna inte växer neråt för att söka vattnet där.

[Bifogade bilden är min favoritmagnolia "Sunsation" och har egentligen inget med inlägget att göra]
Elihe
thanks.gif
Ett år senare: Tack Jan för det utförliga svaret. Min Magnolia finns i Linköping i sandjord uppblandad med rododendronjord, barkmull, torv o kompost. Den har överlevt vintern trots rådjurstugg och jag tror två blommor är på väg. Knopparna är iallafall större än övriga.
happy.gif
nelly.trott
Vad roligt att få uppdatering =) Så skönt att allt gick bra !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon