Full version: Japansk dvärgpil
nina L
jag har blivit förtjust i en japansk dvärgpil integra 'Hakuru Nishiki'
Jag har bara sett den på plantagen.
Är det någon av er som har detta träd eller vet något om det?
wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker den brukar finnas lite överallt. Det jag vet om den är att den är ympad och om man inte vill ha ett jättelågt träd bör man välja ett exemplar som är ympad på så hög stam som möjligt.
Järfälla
Yes, jag har det! Köpte per postorder förra hösten och lät det övervintra i kruka (zon 2-3) - utan att plantera om det... Många grenar förfrös, men den har kommit igen ordentligt. Det är trevligt för att det ger ett ljust intryck.

Det är lite "tråkigt" i topparna tycker jag, man får toppa ganska ofta under sommaren - inte så fint som på bilder om man säger så. Men det står överallt att man kan/ska hålla på forma det hela säsongen. Passade mig bra eftersom jag inte vill att det ska bli ett stort träd. Sen vill det ha rätt fuktigt.

Jag är på gränsen av gäller zon, men har grävt ner det i sommar på vinst och förlust.
Anders zon III
Det exemplar jag planterat som ett inslag i en ´japansk´ balkong är inte så rosa i bladtopparna som på bilderna. En hel del av de variegerade bladen har också torkat in. Men det är en skir skapelse ändå, det ser ut som om det blommar på håll.
Bason
Jag blev också förtjust i det skira lilla trädet när jag såg det på Plantagen i Uppsala. På etiketten var härdigheten satt till I - IV.
För att vara säker letade jag på nätet och fann härdigheter mellan I och I-III. Dessutom stod det att den kunde vara 'kinkig'.
När jag vände mig till företaget blev jag så småningom upplyst om att härdigheten förmodligen ?? är I-III vid plantering i skyddat läge och vintertäckning.
Jag köpte den lilla sötnosen tongue.gif och väntar med spänning på nästa vår.
Hör gärna av er med tips. (Den behöver beskäras för att behålla sin brokighet fick jag höra)
Marie zon3
Hejsan,

Min svärmor har det i zon 3 (mälardalen mot Uppsala) och inte såå skyddat läge. Hon har dock fått rådet att klippa in det rejält på våren så bara ett par dec kvar. Den har sedan varit jättefin hela sommaren med vitgröna och rosa blad, trots våran torra sommar. Om man inte klipper den rejält verkar den få väldigt långa grenar. Pilar vill väl ha mycket vatten, eller?

mvh/Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon