Nybörjar-Linda
Min nyplanterade (3 veckor sedan ca) smällspirea hänger med grenarna idag. Jag har vattnat den ca varannan dag sedan plantering (åtminstone nu när det varit så varmt och torrt i zon 2). Min fråga är har jag vattnat den för mycket? Dålig dränering? Hur ska de ha det? När jag såg den hänga slängde jag mig såklart på slangen och vattnade men när jag stack ner fingret i jorden efter en liten stund så kändes jorden blöt ända ner. Kan den räddas ?? -fear-.gif
Christer i Falköping
Hur mycket vattnar du ungefär? Vad har du för sorts jord? Jag brukar rekommendera att man vattnar c:a 10 liter om dagen första veckan när man nyplanterar buskar och träd, sedan minskar man succesivt. Just nu har jag svårt att tro på för lite vatten. Men det hänger mycket på hur jorden är beskattad.
Christer.
Nybörjar-Linda
Hjälp, jag vattnar nog mycket mer än 10 liter per buske... Vi har lerjord som jag blandat med ny planteringsjord. Om jag låter den torka ut nu - kan den klara sig då???
Christer i Falköping
Ja, det tror jag. Oftast är det ju precis tvärt om folk gör, för att sedan klaga på att de köpt skräp laugh.gif Men lugna dig ett tag med vatten, lera har svårare att släppa igenom vatten, så det är en bra vattenlagrare. Men håll koll på busken, blir den inte gladare om ett par dagar kanske du måste plantera om den som en sista åtgärd.
Christer.
Nybörjar-Linda
Tack Christer för dina råd och de lugnande orden! Jag avvaktar ett par dagar och håller mig lugn med slangen... d010.gif
Bassam
Just nu det är mycket starkt ljus och kyla står på marken , så avdunstar mycket och rötter kan inte ge växten vatten som behöver, så du ska ge dem tillräckligt vatten.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon