Sommartjejen
01-06-2008, 20:25
Hej alla ni som kan mycket om rosor.
Hoppas att någon kan hjälpa/tipsa mig om vad som håller på att hända med min ros. En Flammentanz, den bästa/lättaste (som hos mig krånglar) rosen. Upptäckte för ett tag sedan små vita 1-2 mm (djur) trodde det var löss. Har sprayat ganska ordentligt med lössmedel (har nu förstått att jag kan blanda såpvatten och att det är nästan eller lika effektivt). Efter ett tag försvann de små djuren, bara några enstaka kvar. Så till nästa problem. Bladen börjar gulna och har mörka fläckar på sig. De ramlar väldigt lätt av om man tar på dom, cirka 5-10 % av rosens blad har gulnat, mest de små. Någon som har en aning om vad detta beror på och åtgärd.
Tack på förhand!
Sommartjejen
Det låter som svartfläckssjuka, en mycket vanlig rossjukdom som beror på en sorts svamp. Man kan behandla med ngn fungicid eller trichodermasvamp tidigt på våren, men svampsporerna övervintrar i angripna delar av rosen, så dessa måste beskäras bort och brännas, aldrig komposteras. Så här års är det inte så mkt man kan göra åt eländet mer än att vara noga med att altid vattna rosorna nerevid, dvs så att de inte får vatten på bladen. Angripna blad är pinnfula med svampsporer som sprider sjukdomen runt i trädgården vid regnigt väder, så alla blad som fått fläckar bör plockas bort - och kastas som sopor eller brännas, inte komposteras. Rosorna överlever oftast även om man inte behandlar, men de gula bladen ser ju trista ut. I värsta fall kan en ros mista hela sitt bladverk så att den inte kan fotosyntetisera, och då är det stor risk att den dör.
Sommartjejen
02-06-2008, 08:03
OJ OJ OJ. Har inte tagit hand om bladen, dom ligger lite överallt. Du skriver att de delar som är angripna ska skäras bort, men dom gula bladen r jämt fördelade över hela rosen, så gör jag det blir det inget kvar. Har under våren planterat några andra rosen i närheten, finns risk att det sprider sig dit också, och till allt annat. Vad tror du/ni om jag gräver upp den nu angripna rosen kan jag klara resten av trädgården. Usch vad tråkigt det låter
Sommartjejen
Sommartjejen
02-06-2008, 08:19
Hej, det är jag igen
Har letat runt lite och läst om svartfläckssjuka mm. Hoppas/tror inte att det är det som rosen drabbats av. Hittade en bild på rosensällskapet och de svarta fläckarna jag har (eller rättare sagt rosen) är mer distinkta med jämna kanter. Ska ta ett kort ikväll så kanske någon kan hjälpa mig att se vad det är. Upptäckte också att det inte är bladlöss som varit på rosen utan något som heter Rosenstrit (om jag nu har identifierat det rätt). Vad jag förstod från andra trådar här på odla så var det vanligare att vissa rossorter drabbades av svartfläckssjukan än andra. Har ni andra Flammentanz som blivit angripen av sjukan. Vad jag förstått så är det väl den lättaste rosen man kan starta med. Borde ju ha hört om det är vanligt att den får sjukan. Är lite orolig för mina nya NewDawn som är planterade inte så långt ifrån.
Jag kollade också rosensällskapets bild på svartfläckssjuka nu, det är ingen vidare bra bild när man vil ställa diagnos, faktiskt =/ Du kan köpa planteringsjord med trichodermasvamp (finns hos Emmaljunga, Hasselfors Garden t ex) och mylla ned kring dina friska rosor nu, så skyddas de genom att trichodermasvampen ockuperar dem så att andra sorters svampsporer hindras från att få fäste. Regniga somrar drabbas i stort sett alla rosor av svartfläckssjuka, även tåliga och friska sorter som t ex New Dawn. Förra sommaren var här omåttligt regnig, så de rosor jag inte klippte ner riktigt mycket i våras har redan nu, trots torkan, rejäla mängder angripna gula blad. Jag orkar aldrig plocka bort vartenda gult blad, men om det är en liten ny ros utan större rotsystem som visar symtom så är den ju ömtålig de första två åren, och dessutom är det inte så mkt jobb att plocka bort blad från en liten ros =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.