cato
Jag köpte mitt första olivträd i våras.
Nu blommar det rikligt. Hur är det med polineringen?
Kan man få frukter på dessa krukodlade plantor?
Alexander-VG-zon3
mitt får frukt utan att jag gör nåt ,, du kanske får bättre frukt om du pollinerar blommorna . men du kommer ju ändå inte få bra med frukt i sverige här . vi har ju inget medelhavsklimat ( medelhavssommar och höst ) . efter att du utsatt den för frost så blommar den sedan när det blir varmt och så skördar du frukterna i nov-jan då dom mognar och sedan när frosten kommer igen och så börjar den blomma igen . men blomknopparna tål inte frost lika så karten så du bör inte utsätta den för frost efter att den blommat typ om du skulle sätta ut den tidigt . frukten däremot tål lite frost .
tulle
Olivträd vindpollineras. Om det inte blåser hos dig nu när det blommar så skaka grenarna lite varje dag.
Jag brukar få rikligt med oliver, men de är inte mogna förrän våren efter de blommat och koltrasten älskar dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon