Jag drömmer om täta stora mattor av olika timjan kattfot och andra torrisar på mitt berg. Det ska ju vara så lättskött? Men det slutar alltid med ett evigt rensande och duttande för att hålla det snyggt. Och ogräset tar slutligen över helt.
Kan nån berätta för mig hur man bär sig åt
Jo du har rätt i att det blir mycket rensande, jag brukar lägga riktigt mycket krut på det tidigt på säsongen så att gräset aldrig hinner få fäste i mattorna, sen tycker jag inte att jag behöver göra så mycket.
Christer i Falköping
02-06-2008, 06:26
Ja den som tror att sådana platser och stenpartier är lättskötta tar allt lite fel. Mycket rensande blir det. Just växter som trivs på de ställena gör det för att de inte klarar konkurrens särskilt bra. Men får gräs och ogräs fäste får man slite hårt. Men det är ju så fint om man orkar hålla övertaget mot ogräsen.
Christer.
*Ulrica*
02-06-2008, 07:39
Borde man inte kunna lösa det med hjälp av "Peter Korn-principen": Tippa ett lass med sand 0-8 mm på platsen, plantera efter att ha skakat bort all jord ur plantorna och toppa med ett lager grus-sten i blandade fraktioner. Det fröogräs som får fäste blir mycket lätt att rensa bort. Har man väldigt envisa rotogräs kan man ju lägga en markduk i botten...
En tanke bara...
Christer i Falköping
02-06-2008, 09:20
Jo, det är ett bar sätt, men även där måste man kolla noga och ofta. En regnig sommar och mycket tistelfröer i luften, så startar problemen igen.
Christer.
*Ulrica*
02-06-2008, 11:30
Ja, det hörs att jag inte har haft trädgård så länge, väldigt optimpistisk! Tistlar tror jag knappt vi har här. Har sett några enstaka såna där platta, tallriksstora runda, lite lila och dom tycker jag är fina...
Christer i Falköping
02-06-2008, 15:44
Tistlar är bland de vackraste blommor som finns tycker jag. Bara det att jag inte vill ha dem hos mig.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.