Full version: Moig jord
Tobb
Jag har en täppa som inte ligger så långt ifrån rullstensåsen och därför är jorden inte alls lika lerig som runtomkring. Planterade morötter på ca 1x3 meter och blandade ned en påse med något organiskt material men tror jag blandade ner det för djupt så det blev ganska utspritt. Vattnade och det var lite skorpa dagen efter som tog ett tag att hacka. Och ca 50cm ned är det som sandlådesand ung.

Ikväll planterade jag rädisor och sommarpumpor, blandade ner lika mycket organiskt material men nu blandade jag så grunt det bara gick. Förhoppningsvis blir aggregatstabiliteten bättre och jag slipper få skorpa.

Men vad är det bästa och billigaste sättet att få en sådan jord så att man undvilker skorpa?
*Stintan*
Om du vattnar bara i såraderna så blir det inte så mycket att luckra kanske.
KURT
Det klagas mycket på lera i jorden, men i begränsade mängder gör den verkligen nytta.
Tobb
Jag älskar ler, gärna ca 50%
Svårarbetat med ler, men ger bra resultat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon