Full version: paprika eller tomat
katah
JO,
jag har plats åt 50 plantor i hinkar med droppbevattning i växthuset. Den är också bra fläktad.

Jag hade tänkt att ha alla chili och paprikaplantor i växthuset med 3 gurkor och plantera alla tomater utanför.

Men nu har jag haft mycket löss på mina paprikor /chilisar och i växthusavdelningen rekommenderades att odla paprika/ chili ute istället.

Och har sitter jag och måste bestämma mig dunno.gif

paprikan/chilin älskar ju värmen i växthuset , tomater klarar sig med den vanliga sommaren.
Ska tilläggas att jag kommer att odla i sand i hinkar i år .
Jag har en tomat som har tillbringat redan en månad i sandhinken och verkar trivas, även några chilisar har redan flyttat till hinkar, när jag tänkte att de skulle bo i växthuset.

Någon klok ord på vägen skulle underlätta !
Knytt
Jag har provat att ha chili på friland och för mig gick det inte bra. När jag kom för att titta till dem efter ca 3 timmar var de HELT BORTA. Kvar fanns spår bara slemmiga spår efter sniglarna ...

I år ska jag ha några chiliplantor i krukor ute på altanen. Det tror jag kommer gå bra eftersom det är vid varmvägg och utan sniglar. Resten har jag i växthuset.
katah
Jag har inga mördare på min trädgård tummenupp.gif , som tur är.

Men ändå är jag osäker hur jag skulle göra bäst... -fear-.gif
Preussen
om jag förstått dig rätt är det bladlössen som är ditt problem. det finns olika sätt att bli av med de rackarna, både kemiska, kravmärkta och mekaniska. så tag din an bladlössen och in med dem i växthuset.
rosita
Jag tycker också att det verkar bäst att ha paprika i växthuset och tomaterna på friland. Själv skulle jag nog ha valt så, men mina tomater är uppbundna och når taket i växthuset, så de måste stå kvar.

Jag frågade på Predator i Helsingborg i dag angående biologisk bekämpning av bladlöss i mitt växthus. Det skulle kosta 500 kronor för de steklarna! duh.gif Jag tyckte det var ganska mycket, om man fördelar det på antalet frukt/grönsaker, så blir det dyrt.
katah
Suck, jag som precis hade bestämt mig att i morgon ska chili och paprika ut och tomaterna in .

Nix, då tycker ni alltså så som jag från början.

Men lössen är så eländiga... jag tycker att de plantor som redan är planterade till hinkar mår bättre än dom som står i krukor forfarande, så säkert spelar också odlingsbetingelser roll.

Jag måste nog förstärka såpa-vatten med t-röd också och spruta på elakingarna ännu mer ...
Knytt
Om de står i hinkar så kanske du kan bära ut dem för att spruta dem hårt med vatten och sen med såplösning?
katah
Jo jag ska försöka göra Allt .. *suckar ännu en gång*.

klämma, spruta vatten , dränka i såpavattenhinkar, spruta med såpa , spruta vatten, klämma,

gå genom allt systematiskt, men med ca. 50 plantor är det lätt att missa liiite och då är de på gång igen sad.gif
Men så är det, plantorna mår prima och blommar och gör frukt ...

Nu ska det planteras !
skogstroll
jag hade också bladlöss på nästan alla tomat- och chiliplantor innan jag tog ut dem. Sen vips försvann lösseländena när plantorna fick komma ut och de har fått bli bortglömda nån gång ute på natten när det inte var så varmt men det gick ändå! Det är nog det där torra och varma som gör att bladlössen mår finemang
katah
Tack Skogstroll!

Det låter hoppfullt!
Jag tyckte mig se också en skildnad på dom som redan hade kommit på sin hink och de andra som väntade.

Jag misstänker också att det har börjat bli trångt för både rötter och bladverket.

Jag har planterat nu alla tomater ute och chili och paprikor har stannat inne i värmen.
De är planterade i sandhinkar ( över 40 hinkar) , vi får se hur de mår där... lite risker får man väl ta sweatingbullets.gif flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon