Full version: Fågelfråga, mås
Pius
Det verkar som vår granne har gjort sig ovän med ett par måsfåglar. Upptäckte grannen med en kvast i näven och hörde ett himla oväsen från dessa fåglar i går kväll. Både jag och gubben min tyckte grannen var tokig som gjorde sig ovän med fåglarna genom att vifta och flaxa.

Nu vet vi inte vad det hela beror på. Fåglarna sitter på garagetaket eller hustaket och skriker eller vad deras hojtande kan kallas för. giggle.gif

Jag har spanat men inte sett till några ägg eller ungar så varför håller de på som den gör? De sitter och spanar på grannens dörr eller fönster så som jag ser det från mitt håll. Och så fort nån kommer ut, helst fadern i huset så blir de f-bannade. Så just nu när han åkt iväg är det lugnt.

Vi själva hade måsungar på granntomten förra sommaren, vi hade inga problem att gå förbi dem på nära håll. De här gör störtdykningar mot grannen som har ett tennisrack i näven som han vevar med när han går ut till bilen. På deras biltak hoppar de förresten omkring på ibland. Jag har aldrig sett på maken såna lustiga fåglar. Men grannen ligger pyrt till så mycket förstår jag när jag ser fåglarnas agerande. blink.gif

Skulle vara kul att höra vad en fågelkännare tor om detta.

Pius
L8 B.
Är ingen fågelkänner... Hörde att på Svalbard, finns det ett gäng 1,5 m pinnar utanför husen, i måsfågel-ruvartider - för där blir de "arga" på alla människor och störtdyker

Gillar "måsar" brukade alltid ge dem strömming när jag var ute och fiskade när jag var mindre. Fast det kanske är trutar...

KURT
Är de arga så måste de ha bo i närheten, annars är de inte aggressiva. Att hålla på och veva med något åt dem är bara dumt och onödigt.
Pius
CITAT (KURT @ 02-06-2008, 13:47) *
Är de arga så måste de ha bo i närheten, annars är de inte aggressiva. Att hålla på och veva med något åt dem är bara dumt och onödigt.

Jag håller med dig, de verkar som de verkligen inte gillar den gubben. laugh.gif För det är jättelugnt nu när han har åkt iväg.

Men lägger de ägg i villaträdgårdar?

Pius
Ramred
Dom lägger ägg på taket till mitt jobb, ( och runt om också naturligtvis) och det är i ett mindre industriområde. Så sen när ungarna ska ur bona så får man akta sig rejält. Dom vuxna skriker och dyker efter en.
KURT
De kan lägga ägg på många konstiga ställen som enligt dem liknar en strand. Men även om e dyker efter personer, så har de ju inga vassa klor, så de kan ju egentligen inte göra någon större skada.
Mollis
Kanske lite OT, men vi hade en "rolig" episod förra sommaren, vi grillade en hel fläskfilé på Altanen och i ett obevakat ögonblick kom en Gråtrut och snodde hela filén:-)
KURT
CITAT (Mollis @ 02-06-2008, 15:37) *
Kanske lite OT, men vi hade en "rolig" episod förra sommaren, vi grillade en hel fläskfilé på Altanen och i ett obevakat ögonblick kom en Gråtrut och snodde hela filén:-)

Tyckte ni att episoden var "rolig" vid tillfället också? Men det är ju inte helt ovanligt att man inte får äta sin mat i fred utomhus:

http://www.hbl.fi/text/helsingfors/2008/5/6/d13052.php
Mollis
Vi stod nog mest och gapade som fågelholkar w00t.gif
Pius
Visst har de en unge de vaktar över. Såg den senare i går eftermiddag tulta omkring vid husgaveln på huset mitt emot mitt. Inte hos den "vevande" grannen dock. happy.gif

Men nu på morgonen har jag inte sett varken ungen eller föräldrarna. Kan den traska iväg så familjen hela tiden är på flytten?

Nu hör jag mås-skrik så de borde vara i närheten.

Pius
KURT
Den kan ju röra på sig, men den flyttar ju inte till vatten på samma sätt som t ex änder. Har man problem kan man ju flytta en unge en bit, föräldrarna återfinner den nog.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon