MissStorm
02-06-2008, 09:01
Har nyss blivit med trädgård och tänkte pryda väggen mot öster med 3 klättrande rosor. Jag skulle vilja ha några som blir minst 3m höga, men gärna riktigt höga! Och naturligtvis vill jag att de ska blomma så lång tid som möjligt... När det gäller färgen tror jag att röda eller mörkt rosa skulle passa in bra.
Någon som har en sådan ros..? Eller känner till en..?
Det skadar inte om den är lättskött också...
Titta i mitt album " Klätterrosor " och album " Kanadarosor " där hittar rosor du kan ha. Dom flesta går i zon 4 - 6 finns text till alla foto. Jag svarar på frågor om det är någon du gillar, bland Kanadarosorna finns flera bra och tuffa sorter.

John Cabot, Kanadaros blir ca 3 x 2.5 m zon 6, en ros som aldrig fryser ner
MissStorm
03-06-2008, 12:44
Tack för ditt svar Kajsa. Du har otroligt vackra rosor! Och väldigt många..! Men det är lite svårt att veta vilka som motsvarar mina önskningar. John Cabot verkar vara ett bra förslag. Men den blir tydligen max 3m? Annars kanske Sympathie eller Flammentanz skulle stämma in på min beskrivning..?
Här är huset och långsidan jag vill täcka med rosor i mängder! Jag vill alltså att det ska blomma över hela rosen och inte bara högst upp i den om ni förstår hur jag menar... Och snabbt får de gärna växa också! Det är inte lite krav jag har...
[attachment=19165:huset.JPG]
Sympathie är nog lite klen för att bli så stor i zon 4. Flammentanz blir stor men blommar bara tre veckor, annars William Baffin, Louise Odier, New Dawn, Balsgårdsrosorna Freja, Balder och Irma, eller Bonica climbing, Awakening, alla klarar zon 5, man bör ha lite frysmarginal på klätterrosor. Du hittar dom i mitt album. Jo, John Cabot blir minst 3 m och växer kraftigt, en av mina större, har fått glesa ur den efter några år.