Full version: Pion-problem
Virriz
För tre år sedan köpte jag två pioner som jag grävde ner på landet.
De står ca 2 meter från där min gamla pion (som trivs) står men de växer inte!!

Jag TROR att jag grävde ner dem för djupt först, så jag grävde upp dem förr-förra året och satte dem lite grundare, men det enda som händer är att det kommer lite blad, som sen blir svarta och ser risiga ut. Ingen blomma! Knopparna liksom torkar ihop...

Nu har jag snart tröttnat... Jag flyttar på eländet!! sad.gif
Men vad kan vara fel?!?!
Jag älskar ju pioner och vill ha mååååååånga!!
Christer i Falköping
Något i mitt bakhuvud säger gråmögel. Har du sett om det möjligtvis finns något grått ludd nere vid rötterna? Man kan få det om man gödslat för bra och vattnat för bra nämligen. Har du det? Dessutom kan de ju bli otroligt griniga om man flyttar dem, men så tror jag inte är fallet nu.
Christer.
Virriz
CITAT (Christer i Falköping @ 02-06-2008, 10:39) *
Något i mitt bakhuvud säger gråmögel. Har du sett om det möjligtvis finns något grått ludd nere vid rötterna? Man kan få det om man gödslat för bra och vattnat för bra nämligen. Har du det? Dessutom kan de ju bli otroligt griniga om man flyttar dem, men så tror jag inte är fallet nu.
Christer.

Dom är ju redan griniga så det kan ju knappast bli värre om jag flyttar dem... smile.gif

Kan hända att jag "vattnat och gödlat för bra"... Jag ville ju att de skulle må bra... Fast min pion som trivs har ju stått där säkert 15-20 år och den får ingen vård alls...
Har inte sett grått ludd men ska kolla närmare. Om det är så, vad gör man?!
Christer i Falköping
Då plockar man upp dem och skär rent från de dåliga delarna, det syns tydligt när du tar upp dem. Plantera dem igen, gärna lite upphöjt och när man vattnar häller man i atamon i vattnet. Atamon som du har till sylt och saft är svampdödande och får bort eventuella rester. Sedan låter du dem i stort sett vara. Har gjort så med ett flertal som stod här när jag flyttade hit. Ingen idé att fjäska med pioner, de straffar en bara för det. Lite gödsel på våren, inget mer. Vattna bara vid rejäl torka och framförallt om torkan är samtidigt med knoppbildning.
Christer.

Atamonblandningen skall vara dubbelt mot det som det är till sylt/saft.
Christer.
Kilmister
Jag har flera i österläge som jag flyttat till väster.
Ingen av dessa i väster trivs. Däremot har jag lika mycket pioner
kvar i öster som innan jag flyttade bort dem.
Läget verkar kinkigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon