Full version: Gjorde ett besök
Eva i Höga
När vi är på vårt lilla ställe på Orust går jag förbi en trädgård (ibland flera gånger om dagen) som är helt fantastisk. Ljuvliga blommor och det ser ut att vara mycket välplanerat. I lördags tog jag mod till mig och frågade om jag fick komma in och titta. Det äldre paret var jättegulliga och visade runt. De hade haft stället i 30 år och byggt upp trädgården på berget, lagt på massor av jord och planterat underbara växter. De drog upp många från frön också. Klimatet är inte så bra, starka salta vindar och torka, men det var så vackert. De kunde vetenskapligt namn på alla växterna. Det var underbart att gå och titta och prata med paret, kunde stannat hur länge som helst.
Christer i Falköping
Det är alltid roligt att gå i riktiga entusiatsers trädgårdar. Dessutom brukar man kunna få fröer eller småplantor på höstarna om man frågar snällt.
Christer.
Eva i Höga
Jodå, ska bl a få en rönnsumak av dem till hösten.
Christer i Falköping
Plantera den bara så att du kan köra gräsklipparen runt den. Verkar som om de träd som man får som kommer från rotskott gärna ger extra med rotskott själva (stämmer inte alltid dock). Hos mig dör de bara tyvärr.
Christer.
Monaxe
Rönnsumaken är väldigt duktig på att slänga upp rotskott, ibland många många meter från moderplantan.
Man får förhärda sej och låta gräsklipparen skövla dom.
Otroligt vackra på hösten, bland de vackraste faktiskt.
Vill du ha rotskott Christer?
Christer i Falköping
Tack, men de bara dör hos mig. För hög zon och för torrt i sandjodrden tror jag är en dålig kombination för dem. Snällt av dig att fråga dock!
Christer.
Eva i Höga
Jag hoppas verkligen att den ska klara sig hos mig. Det blir ju så fin och skir skugga av dem.
Monaxe
Om du behöver mer Eva, så har jag rotskott lite här och var...har inte kapat alla än och kan låta något el några växa till sej...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon