Liiza
Jag har hört att man kan göra en "vägg" med hjälp av torvblock som man planterar kronärtskockor i,
är det någon som vet hur dett fungerar, hur man gör?

Lägger jag bara torvblocken direkt på gräsmattan?
Kan jag sätta tex bambupinnar i torvblocken och binda någon sorts snören som växten kan klättra på?
Måste jag förankra blocken i marken, hur isf?
Måste jag även förankra blocken med varandra så de inte glider isär?
Gräver jag bara ett hål i blocket och stoppar ner knölen i?
Har även hört att de sprider sig mycket lätt, gör de det även om jag planterar i torvblock?

Tusen frågor, hoppas någon vet hur jag beter mig, och har lite info? thanks.gif

Fel skocka... ;-)
Gjorde ett nytt inlägg:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=73798&hl=
Liiza
Ingen som använt torvblock,

eller som odlat Kronärtskockor??

(jag antar att de flesta antingen arbetar eller är ute i det fina vädret... jag kollar in senare...)

coolgleam.gif
KURT
Tänker du så kronärtskocka (det skall man i så fall göra i Februari) eller köpa planta? Om man skall använda tovblock så bör de förankras, tex med pinnar igenom. Men man kan inte plantera i torvblocket. Torvblocken består av ogödslad torv med lågt pH, bra för surgjordväxter, men inte speciellt bra för kronärtskockor. Däremot kan man möjligtvis ha torvblock som en ram runt en jordbädd som man odlar kronärtskockorna i.

Kronärtskockor sprider sig INTE lätt, är det säkert att du inte blandat ihop dem med jordärtskockor? Kronärtskockor kan man bara övervintra någorlunda säkert i zon I.
Liiza
CITAT (KURT @ 02-06-2008, 13:44) *
Tänker du så kronärtskocka (det skall man i så fall göra i Februari) eller köpa planta? Om man skall använda tovblock så bör de förankras, tex med pinnar igenom. Men man kan inte plantera i torvblocket. Torvblocken består av ogödslad torv med lågt pH, bra för surgjordväxter, men inte speciellt bra för kronärtskockor. Däremot kan man möjligtvis ha torvblock som en ram runt en jordbädd som man odlar kronärtskockorna i.

Kronärtskockor sprider sig INTE lätt, är det säkert att du inte blandat ihop dem med jordärtskockor? Kronärtskockor kan man bara övervintra någorlunda säkert i zon I.

Tack för svar rolleyes.gif

Jag menar nog Jordärtskockor...
Skrev ett nytt inlägg med rätt Skocka...
thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon