Liiza
Jag har hört att man kan göra en "vägg" med hjälp av torvblock som man planterar jordärtskockor i,
är det någon som vet hur dett fungerar, hur man gör?

Lägger jag bara torvblocken direkt på gräsmattan?
Kan jag sätta tex bambupinnar i torvblocken och binda någon sorts snören som växten kan klättra på?
Måste jag förankra blocken i marken, hur isf?
Måste jag även förankra blocken med varandra så de inte glider isär?
Gräver jag bara ett hål i blocket och stoppar ner knölen i?
Har även hört att de sprider sig mycket lätt, gör de det även om jag planterar i torvblock?

Tusen frågor, hoppas någon vet hur jag beter mig, och har lite info? thanks.gif
KURT
Jordärtskockor "klättrar" inte, den ser ju ut som en mindre solros! Och det är ingen bra idé att plantera i ett torvblock, det skall ju bildas nya skockor, det är bättre med porös jord. Och de sprider sig inte speciellt mycket, tar man upp skockorna på hösten så kommer det inga nya nästa vår. Annars kan man låta dem ligga kvar i jorden under vintern, och ta upp dem på våren. Äta upp en del, och återplantera en del.
Liiza
CITAT (KURT @ 02-06-2008, 16:34) *
Jordärtskockor "klättrar" inte, den ser ju ut som en mindre solros! Och det är ingen bra idé att plantera i ett torvblock, det skall ju bildas nya skockor, det är bättre med porös jord. Och de sprider sig inte speciellt mycket, tar man upp skockorna på hösten så kommer det inga nya nästa vår. Annars kan man låta dem ligga kvar i jorden under vintern, och ta upp dem på våren. Äta upp en del, och återplantera en del.

Kanske bättre att bygga lådor då?
...
KURT
CITAT (Liiza @ 02-06-2008, 15:45) *
Kanske bättre att bygga lådor då?
...

Om du från början förklarar VARFÖR du vill odla i någon form av upphöjd bädd så vore det lättare att svara.
Liiza
CITAT (KURT @ 02-06-2008, 17:05) *
Om du från början förklarar VARFÖR du vill odla i någon form av upphöjd bädd så vore det lättare att svara.

Ursäkta mig..

Jag vill göra en snabb häck/vägg,
det ska vara vindskydd för en rabatt med perenner och lite insynskydd.

Har hört att växten har fina blad och att den växer fort,

har alltså inte tänkt äta den, men de är ju mycket goda så... coolgleam.gif
KURT
Det kan fungera utmärkt med jordärtskockor som häck, men de växer kanske inte så fort första säsongen, det är bättre om jordärskockorna ligger i jorden så att de kan börja växa så fort tjälen går ur jorden. Det allra enklaste är ju att bara gräva ett dike och plantera jordärtskockorna i det, då får de också bättre skydd under vintern. Om man odlar dem i en låda, så kan de få problem med övervintringen, om de står kvar utomhus.
Skogsbrynet
Du kan välja sorten Bianca, gulblommande jordärtskocka som inte blåser omkull så lätt.Finns skockorna kvar i jorden under vintern kan de bli uppätna av sork och vildsvin, de är goda för både djur och människor. Bästa övervintring är i jorden, gräv upp på våren och plantera dem där du har tänkt.
Liiza
Tack för svaren! :-)

Jag tror att jag ska chansa lite, testa mig fram wink.gif

Kul smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon